Keihard werken!! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu Keihard werken!! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu

Keihard werken!!

Door: Maarten & Resi

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Resi

17 Juli 2012 | Oostenrijk, Wenen

Tsja, eigenlijk wilde ik deze blog “Vakantie!” noemen, maar als ik naar het rijtje van vorige blog-titels kijk, zouden jullie in dat geval nog wel eens het idee kunnen krijgen dat wij hier niets doen! En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn! Keihard werken dus ;-) ...

...nou ja... Afgelopen weken stonden hier eigenlijk voornamelijk in het teken van warm. Of eigenlijk: HEET! Natuurlijk hartstikke lekker (ik zal het niet te hard inwrijven), maar gezien de inefficientie van ons universiteitsgebouw – uiteraard, naar Oostenrijkse traditie, aircoloos en altijd heet – werd het er vooral ’s middags echt niet om uit te houden. Erg productief wordt je er niet van met 38 graden op je werkplek, maar we hebben er nog het beste van geprobeerd te maken. Resi was (en is) vooral bezig met haar eindrapport voor de OMV, en Maarten moest voor dezelfde OMV een zogenaamd status raport schrijven over het onderzoek, maar dat is natuurlijk wat minder werk. Verder zijn met de route Wenen – Gänserndorf – Wenen – Gänserndorf – Wenen – Wels – Wenen ook weer wat extra samples voor Maarten beschikbaar gekomen. Een paar (delen van) dagen daarvoor in de auto zitten waren uiteraard geen probleem (aircoooooo)!

Tot zover dus het keiharde werken, uiteraard hebben we ook nog een heleboel leuke dingen gedaan!! Zoals aangekondigd in de vorige blog was er natuurlijk het Donauinselfest: het grootste gratis festival van Europa (of misschien zelfs de wereld)! Helaas had het programma voor ons geen echte hightlights, en was er ’s avonds nog voetbal te kijken, waardoor we alleen zondag overdag even langs zijn gegaan om het in ieder geval te zien (vorig jaar hadden we het gemist). Het is echt heel groot, maar wel dusdanig ruim opgezet dat er eigenlijk nog zat plek over is! Leuke sfeer ook, dus ik denk dat we volgend jaar wel wat meer gaan als het kan!

Het weekje erna stond uiteraard ook nog in het teken van EK kijken, natuurlijk buiten en bars als het even kon! Je zou het misschien niet verwachten (gezien Oostenrijk – understatent: - niet zo’n goed nationaal elftal heeft, en dus nooit aan grote toernooien meedoet), maar het leeft hier eigenlijk best wel! Bij uitzendingen op grote schermen moest je echt wel op tijd aanwezig zijn! Het blijft nog steeds jammer dat we dit kijken niet in al onze Oranje troep konden doen (oké, oké, alles kan, maar ’t moet wel een beetje nuttig blijven), maar het verlies van Portugal en Duitsland maakte veel goed!! Ik weet dat je normaal gesproken voor degene moet zijn van wie je hebt verloren, maar het is nou eenmaal vrijwel onmogelijk voor één van DIE 2 landen te zijn ;-) Anyway, genoeg over voetbal, want het was weer tijd voor bezoek uit Nederland!

Allereerst kwamen Maarten’s oom Kees en tante Elly langs voor een lang weekend (tenminste, als je vrijdag-woensdag nog een lang weekend noemt!). Op vrijdag hebben we ze opgehaald op het vliegveld, wat voor ons ook wel leuk was, omdat er net een nieuwe terminal geopend is...die, zoals we al van verhalen hadden gehoord, eigenlijk volledig gefaald is (rare en verkeerde borden, te weinig uitgangen toiletten, en de afwezigheid van zitplaatsen etc. etc.), terwijl je toch zou verwachten dat ze na 5 jaar uitloop en 3x te hoge kosten er nog wel iets van hadden weten te maken ;-) . Naar onze mening bleken deze verhalen te kloppen. Maar goed, dàt maakte uiteraard niets uit, want het was gelijk erg gezellig met ons Nederlands bezoek! Het was wel erg heet op de dag, vooral in het centrum, maar gelukkig boden de Donau en de nodige drankjes uitkomst. ’s Avonds hebben we lekker bij “de buren” gegeten (bijna vaste prik met bezoek inmiddels), waarna een flinke onweersbui de avond wat afkoelde. De volgende dag hebben we ons vermaakt bij Belvedere, de botanische tuinen, en in het Praterpark (dus niet de “kermis”, maar het bos erachter), waar het gelukkig een stuk koeler was! ’s Middags hebben we genoten van een wijntje met uitzicht, op de bergen van Wenen, en zijn we weer erg lekker uit eten geweest.

Hierna hebben we onze gasten even “losgelaten” in Wenen (klinkt gekker dan ’t is ;-) ), en hebben we het zondag lekker rustig aan gedaan, en hierna begon onze werkweek natuurlijk alweer. Maandagavond hebben we nog bij ons thuis gekookt, maar dinsdag was natuurlijk echt de speciale dag van Elly en Kees, op hun 42-jarige bruiloft (Applaus!!!). We zijn dus nog een gezellig middagje samen geweest en uit eten geweest, waarna we de gasten uitgezwaaid hebben! Tenminste, naar het hotel, want ze hadden nog een dagje Wenen voor de boeg, waarna ze terugvlogen! Was weer een gezellig bezoek dus!

Maarrrr...het ene bezoek was nog niet weg en het andere stond alweer voor de deur! Nou ja, bij wijze van spreken dan, want Maarten’s nichtje Joyce en vriendin Luca wisten nog niet eens dat ze in Wenen zouden komen (voor wie meer over deze mysterieuze omschrijving wil weten, zie “debrievenreis.waarbenjij.nu”). Gezien de dames reizen op een instructie van een serie brieven, leek het ons niet meer dan logisch om ook via een brief met ze te communiceren. Om het ietsje moeilijker te maken, hadden we van tevoren een brief in het Duits afgegeven in hun hostel. Leuk idee, uitvoer iets minder, want zonder een SMS-interventie belandde de brief toch niet bij de dames! Maar goed, eind goed al goed, en vrijdagmiddag hebben we ze ontmoet bij “het 3e Hundertwasser-gebouw van Wenen”, wat – zeer praktisch – vlakbij onze universiteit ligt. Helaas had het weer inmiddels besloten dat warm/heet zijn ook niet alles is (Elly en Kees hadden verzocht het weer mee naar Nederland te nemen, maar blijkbaar ook onderweg ergens verloren), en het plensde! Maar daar lieten we ons niet door tegenhouden, en gezien de dames een aantal “landmarks” in de stad nog niet gezien hadden, hebben we deze nog in sneltrein- (nou ja, eigenlijk tram-, metro- en bus-) vaart gedaan. ’s Avonds zijn we samen uit eten geweest (de dames hadden nog geen Oostenrijks eten gehad, dus je raadt het al: naar “de buren” ;-P ), en hebben we ze bon voyage gewenst naar hun volgende bestemming, in Kroatië! Echt heel gaaf wat ze doen op reis, ik ben stiekem wel een beetje jaloers ;-)

Maar goed, inmiddels zijn we alweer in het heden aangeland (tenminste, na een weekendje met afscheid nemen van een tijdelijke collega, en een barbecue op het Donauinsel wat uiteindelijk een bakfestijn werd bij iemand thuis vanwege het baggerweer), en gaan wij ook bijna op vakantie!! Waarschijnlijk gaan we aanstaande zaterdag rijden, op een route die ons door Hongarije, Roemenië en Bulgarije leidt. Het plan is om dit allemaal binnen 2 weken te doen, en vrijwel elke dag een klein stukje verder te trekken, maar dit is uiteraard afhankelijk van wat we onderweg tegenkomen en het weer. Maar goed, de ideeën, campings, en grotendeels de routes zijn er, dus het kan bijna niet meer stuk! Natuurlijk wel blijven duimen dat de auto mee blijft werken! De stuurproblemen bleken uiteindelijk gelukkig toch een uitlijningsprobleem te zijn, dus hopelijk zit alles verder goed. We hebben er in ieder geval erg veel zin in!!!

Zoals gezegd is het weer hier op het moment ietsje kouder en af en toe buiïg, maar dit is ook niet zo heel erg. Zolang we om de buien heenplannen kunnen we nu ook weer lekker naar de Uni fietsen, want dat zagen we bij 35 graden bergop met tegenwind niet zo zitten. Jaja, geloof het of niet, het kan ook tè warm zijn om te fietsen! Het weer in Hongarije en Roemenië ziet er prachtig uit, met temperaturen tegen de 30 graden, dus dat komt hopelijk ook helemaal goed!

Nou goed, dat was het wel weer voor nu! Ons volgende blogje komt na de vakantie, hopelijk met veel verhalen en foto’s!

Groetjes,

Maarten en Resi