Op naar Kerst en Oud-en-Nieuw - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu Op naar Kerst en Oud-en-Nieuw - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu

Op naar Kerst en Oud-en-Nieuw

Door: Maarten & Resi

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Resi

16 December 2012 | Oostenrijk, Wenen

Hoi allemaal!

Vóór het erbij inschiet en we al in het nieuwe jaar zijn aangeland, hier weer een blogje! Als ik een beetje door de agenda’s en kalenders blader is er eigenlijk ìn Wenen niet zoveel gebeurd de afgelopen 2 maanden. De winter is natuurlijk wel uitgebroken, maar uitgezonderd een beetje kou en sneeuw was het voornamelijk grijs. Nog geen spectaculaire sneeuwdekken zoals in eerdere jaren!! Op het werk is alles goed: Resi heeft haar eindpresentatie gehouden en de OMV lijkt tevreden, en Maarten heeft nu bijna z’n eerste publicatie af. Met een beetje geluk kan die nog vóór de kerst opgestuurd worden!

Daarover dan maar gelijk een intermezzo: wat is zo’n publicatie nou eigenlijk? Tijdens ons bezoekje aan Nederland (zometeen meer!!) bleek dat nog niet zo triviaal te zijn om uit te leggen, dus hier een betere poging! De meeste wetenschappelijke bevindingen worden openbaar gemaakt door het schrijven van een zogenaamd paper in een journal. De Nederlandse vertaling daarvan is vaktijdschrift, maar dit is een beetje ongelukkig. Het is (in de meeste gevallen tenminste ;-) ) iets heel anders dan tijdschriften als vakbondsbladen of de Libelle, en ook populair-wetenschappelijke bladen als Quest en Kijk lijken er nog niet op!! We houden het dus maar bij ’t woord journal. De meeste journals zijn grote gebonden aaneenschakelingen van verschillende papers. Deze papers bevatten de bevindingen van een wetenschappelijk onderzoek, vaak geschreven volgens een vast stramien, waarin de schrijver de lezers probeert te overtuigen van zijn bevinden, het nut, en de nieuwheid van zijn onderzoek. Een goede wetenschapper vermeldt hierbij uiteraard ook de negatieve aspecten van zijn onderzoek, of dingen die beter hadden gekund. En ja, voor een leek is dit alles bij elkaar best wel droge kost ;-) Al deze papers worden niet zomaar ergens gepubliceerd: hier gaat een proces aan vooraf waarbij de paper gecontroleerd wordt door andere wetenschappers met kennis op hetzelfde gebied. Zomaar wat onzin opschrijven en publiceren lukt dus over het algemeen niet, en papers kunnen ook simpelweg geweigerd worden als ze kwalitatief niet goed zijn (b.v. slecht Engels, foute structuur etc etc.). In veel gevallen krijg je de eerste versie van je paper terug met suggesties tot verbeteringen etcetera, waarna je hopelijk na het doorvoeren van de verbeteringen je paper wel gepubliceerd krijgt.

Afhankelijk van waar je onderzoek over gaat, kies je een journal. Er zijn honderden journals voor elk vakgebied, met verschillende focus en verschillend aanzien, dus de keuze hiervan is belangrijk. Niet in de minste zin omdat de grootste en bekendste journals (denk b.v. Science en Nature) natuurlijk ook de meeste papers weigeren. Het doel is dus uiteindelijk je paper, binnen afzienbare tijd, in een geschikt journal te publiceren. Dit kan soms maanden (of zelfs jaren) duren, maar gaat gelukkig ook wel eens sneller! Voor onze doktorstitel is het bepaald dat je 3 papers moet publiceren. Vroeger was het nog wel eens zo dat je in je PhD studie aan het einde één groot monogram schreef, maar binnen de geowetenschappen is dit op veel plekken wel losgelaten. Hier wordt het in ieder geval zo gezien dat het beter is 3 publicaties te schrijven, waar andere mensen makkelijk bijkomen en kunnen gebruiken, dan dat je 300 pagina’s PhD thesis schrijft, die uiteindelijk alleen maar dient tot stof vergaren in een boekenkast in de kelder…

Goed, dat was weer voor het werk en het “wetenschappelijke” intermezzo, hopelijk snapt iedereen nu weer ietsje beter wat wij doen :-D Nu maar naar de echt leuke dingen, want die hebben we natuurlijk ook nog gedaan de afgelopen tijd! Kleine dingetjes gaan we maar even niet op in, maar onze bezoekjes aan Boedapest en Nederland willen we natuurlijk wel wat over vertellen!

Allereerst dus Boedapest! Gezien we op 1 November toch weer eens een vrije dag kregen (Allerheiligen), we zin hadden in een leuk tripje, we toch nog eens naar Boedapest wilden, èn Boedapest stiekem hartstikke dicht bij Wenen ligt, besloten we er maar een lekker lang weekend op uit te gaan! Donderdagochtend zijn we in de auto gestapt en in een regenachtig Boedapest aangekomen. We hadden een leuk (en goedkoop) pension met restaurant in een buitenwijk uitgekozen, wat uiteindelijk prima beviel. Maar, we waren er natuurlijk voor de stad, dus zijn daar ook maar gauw naartoe gegaan! Het OV in Boedapest is overigens praktisch net zo goed en simpel als in Wenen, dus dat was mooi. Hoewel Hongaars natuurlijk niet de meest begrijpbare taal is… Helaas was wel bijna alles dicht in de stad (vreemd eigenlijk, omdat Hongarije wel 24 uurs supermarkten heeft en alles op zondag open is; geldt dus blijkbaar niet op feestdagen), maar we hebben wel al een mooie impressie gekregen. Omdat ’t weer wel steeds erger werd hebben we ’s avonds maar besloten in het restaurant van ’t pension te eten (erg goed!), en lekker vroeg te gaan slapen.

De volgende dag was het namelijk tijd om te zwemmen!! Boedapest is een stad die bekend staat om een heleboel mooie thermen….. en dat hebben we dus niet gedaan ;-) Nee, als je ons een beetje kent, snap je dat we een enorm glijbanenparadijs aan de andere kant van de stad niet konden laten liggen :-D Een beetje à la Tikibad eigenlijk. We schamen ons wel een beetje, want uiteindelijk hebben we dus ook helemaal geen Thermen meer bekeken, maar gelukkig was het glijbanenparadijs wel erg leuk :-D ’s Middags en ’s Avonds hebben we nog wel wat door de stad rondgewandeld hoor, en lekker gegeten, dus helemaal cultureel onverantwoord wat het nou ook weer niet!

Zaterdag hadden we nog een hele dag voor de stad! Onze poging om het (enorme!) parlement te bezoeken hebben we gestaakt toen we de rijen voor de deur zagen, maar gelukkig was er nog genoeg anders te bezoeken. Op de heuvels van de stad staan ook nog prachtige gebouwen, en heb je een mooi uitzicht! Het bekendste bouwwerk, het zogenaamde Visserbastion, vonden we wel mooi maar wel héél erg toeristisch. Gelukkig was er op een andere berg nog een oude Duitse bunker te vinden met een mooie tentoonstelling erin, en hier was vrijwel niemand. Toch meer iets voor ons :-D Hierna hadden we eigenlijk alle highlights wel gehad! Omdat het eten ons in het pension wel erg goed bevallen was, besloten we dit nog maar een avondje te doen, dus daarmee verlieten we de binnenstad van Boedapest. Overall dus een supermooie stad, en heel leuk om naartoe te gaan! De hoofdstraten met “Tourist Menus” en goulash moet je je af en toe een beetje doorheen vechten, maar vooral iets daarbuiten is het erg leuk!

Zondagochtend was het voor ons dan tijd om afscheid te nemen van de stad, maar niet zonder een bezoekje aan het Memento of Szoborpark. Hier staan veel van de oude beelden uit de communistische tijd opgesteld, die uit de stad zijn weggehaald. Erg cool, omdat op veel plaatsen deze beelden niet bewaard zijn gebleven. Vonden wij dus zeker leuk om nog even over rond te struinen. De terugweg naar Wenen ging uiteraard ook nog even via een Hongaarse megasupermarkt (wij zijn officieel fan van de Tesco), waar de nodige (en minder nodige) boodschapjes nog even konden worden ingeslagen. En daarna was het alweer het einde van dit mooie weekend!!

Nu maken we even een fast-forward naar 1 December (de kalender ertussenin staat eigenlijk voornamelijk vol met tandartsbezoeken van Maarten (die overigens nu klaar zijn!), dus verder – zoals gezegd – niets vermeldenswaardigs). Tijd voor Nederland!!! Zaterdagochtend vroeg zijn we in een volgeladen auto gestapt, en en route gegaan door Tsjechië en Duitsland. Uiteraard moest er nog even een tussenstop gemaakt worden in een Tsjechische megasupermarkt (is dit anders dan een Hongaarse? Nee. Is ’t even leuk? Ja :-D ) voor lekkere Tsjechische bieren, en – je blijft Nederlander – goedkope benzine. Nou ja, dat laatste dan niet in de super natuurlijk, maar bij ’t naburige tankstation ;-) De route ging prima en was lekker rustig, door soms mooie besneeuwde landschappen. Pas in de buurt van de Nederlandse grens werd ‘t – helaas – regenachtig. Welkom thuis zullen we maar zeggen ;-P In ieder geval werden we natuurlijk gelijk warm ontvangen in Ruinen, waar we ook de zondag en maandag nog gezellig doorgebracht hebben.

Dinsdag zijn we weer in de auto gestapt, en naar Sassenheim gereden, waar we ’s avonds (als Sinterklaascadeautje) naar de musical Soldaat van Oranje zijn geweest. Erg leuk, met het bijzondere draaiende podium, dus dat was geslaagd! Op woensdag hebben we het vervolgens nog gezellig gemaakt met de Sinterklaasborrel (zonder cadeautjes maar uiteindelijk hadden we toch allemaal nog een handvol pakjes ;-) ). Op donderdag zijn we nog met ’t hele gezin op het strand gaan wandelen, en hebben we lekker geluncht. Het strand hoort er toch een beetje bij, dus dat proberen we zeker nog wel bij elke keer in Nederland te bezoeken! Helaas was het weer deze keer iets minder (bij ons vorige bezoek in Mei lagen wij op de geloof ik enige stranddag van jullie “zomer” op het strand, maar misschien overdrijf ik een beetje…?), maar prima voor een mooie wandeling!

En daarmee was het eigenlijk ook alweer gedaan met het Sassenheim-bezoek, want op vrijdag stapten we weer in de auto, op naar Utrecht! Dit was de dag van de “oh-nee-het-gaat-sneeuwen-dus-het-gaat-waarschijnlijk-HELEMAAL-MIS-op-de-wegen”, dus we konden mooi doorrijden en waren zó in Utrecht. Hier hebben we nog wat door de stad gebanjerd, en een erg gezellige avond doorgebracht met studievrienden uit Utrecht! Gelukkig konden we ook nog logeren bij Denise en Jasper, en kregen we op zaterdagochtend ook nog een fantastisch uitgebreid ontbijt! Als ik (Maarten) hoogzwanger zou zijn (hypothetisch dan hè), weet ik niet of ik dat allemaal wel gedaan had, dus nogmaals hartstikke bedankt, Denise en Jasper!! Na het ontbijt zijn we weer in de auto gestapt, naar Ruinen gescheurd (valt mee hoor, hoewel we denken dat boetes hier niet aankomen ;-) ), waar we met het hele gezin een leuke high tea hebben gedaan, en daarna ook nog Sinterklaas hebben gevierd! Hoewel de zoetigheden ons de oren uiteindelijk uit kwamen lopen, was het erg leuk, en we hebben nog wat mooie cadeautjes in de wacht kunnen slepen. Vooral het hoofd”massage” ding waar ik Resi helemaal gestoord mee kan maken (kippenvel op kippenvel op kippenvel!) valt in de smaak ;-)

Maar goed, met deze laatste Sinterklaasavond was ook alweer het einde aangebroken van ons Nederland bezoek. Op zondagochtend zijn we in de auto gestapt, op naar Duitsland. Nog niet naar Wenen, want eerst hebben we nog Monika, een oud-collega uit Wenen, bezocht, in het oh-zo-schone Bochum. Dit was erg gezellig, en hoewel Bochum dus echt wel schrikbarend lelijk is (vinden de mensen daar zelf ook hoor, wees gerust), waren de restaurantjes en de kerstmarkt wel heel leuk! Maar ja, dit was wel ècht het einde van onze vakantie! Na een laatste logeernachtje zijn we op maandagochtend weer in de auto gestapt, en teruggereden naar Wenen. Hoewel we geen files hebben gehad schoot het af en toe totaal niet op door de sneeuwval, maar in de loop van de avond zijn we toch nog zonder veel andere problemen thuisgekomen.

Gezien onze hele koelkast leeg was en we nog wat andere dingetjes wilden doen, besloten we de dinsdag nog even vrij te nemen. Het was baggerweer, dus we wilden even makkelijk met de auto dingen gaan halen, maar dit ging niet door… Hoewel de auto al vaker startproblemen hadden, kon er voorheen niets gevonden worden (ook niet bij een garage in Nederland waar we nog een extra check hadden laten doen). Echter, nu wilde ‘ie toch wel erg moeilijk! Toen we ‘m uiteindelijk op gang hadden kwamen we welgeteld tot het einde van de straat. Een auto waarbij het toerental namelijk TERUGloopt als je gas bij geeft is wel duidelijk iets mis mee… We hebben toen de ÖAMTC (zeg maar de Oostenrijkse ANWB) gebeld, die er snel was, en kon vaststellen dat onze brandstofpomp niet al te geweldig meer werkte… Hij kreeg ‘m wel weer rijdend, dus een beetje hortend en stotend hebben we de auto naar een Citroëngarage gereden. Deze hebben binnen een dag de brandstofpomp vervangen, en de auto loopt nu weer als een zonnetje! Dat was het dus blijkbaar al die tijd al. Oke, het is naar, en het kost 300 euro, maar we zijn allang blij dat we nog zonder problemen thuisgekomen zijn uit Nederland, plus dat de problemen nu zijn verholpen!!

Door alle snelle service met de auto konden we gelukkig nog wel boodschapjes halen (nou ja, op de fiets dan hè), en een kerstboom, dus deze staat weer mooi! En ja, daarmee zijn we weer in het heden aangeland! Deze week staat (naast het afmaken van een publicatie dan) in het teken van kerst! Morgen is ’s avonds de beroemde en beruchte “Structural Processes Group Weihnachtspunch”, dwz. warme alcohol drinken met je collega’s ;-) Woensdag is de misschien nog beruchtere Weihnachtsfeier van het departement, wat vast ook weer erg gezellig gaat worden. En daarna komen onze kerstgasten, Sjaak, Wil en Sietske alweer op bezoek! De restaurants zijn inmiddels gereserveerd, en ik denk dat we er een hele leuke kerst van gaan maken. En vlak daarna komt het volgende bezoek (Resi’s oud-huisgenootjes Marten en Ingeborg, plug Ingeborg’s vriend Jaap) ook alweer! Wat zijn we toch verwend!! Genoeg voornamelijk leuke dingen dus de komende tijd!

Iedereen daar ook een fantastische Kerst gewenst, en natuurlijk een nog fantastischer 2013!! Ik hoef het bijna niet meer te melden, maar ook deze blog is weer ongelooflijk lang (gelukkig wel inclusief hopelijk leerzaam intermezzo ;-) ), dus het wordt tijd om er een einde aan te breien!

Groetjes!!!

Maarten & Resi

P.S. Gezien onze fotowebsite Multiply heeft besloten zich alleen nog maar op de Indonesische en Filipijnse markt te richten (ik heb het ook niet verzonnen…), hebben we nu geen foto’s tot we een goed alternatief hebben gevonden om onze plaatjes op te zetten…

P.P.S. En dan is het nu tijd voor een oer-hollandse kroket en frikandel, speciaal door ons geïmporteerd! Mjaaaam!

• 16 December 2012 - 20:26

Hennie:

Hallo Maarten en Resi,

Na het boeiende reisverslag wensen wij jullie ook fantastische kerstdagen en een fantastisch 2013 maar vooral heel veel succes met alles!

Liefs uit Assen,