Nieuwe "avonturen" + FOTO'S!! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu Nieuwe "avonturen" + FOTO'S!! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu

Nieuwe "avonturen" + FOTO'S!!

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Resi

18 November 2010 | Oostenrijk, Wenen

Hoi allemaal!

Hier weer een berichtje van ons! Iedereen bedankt voor de leuke reacties; dat maakt ’t voor ons ook leuker al onze beslommeringen online te zetten :-D We hebben weer genoeg gedaan van de week, dus we vonden het weer tijd worden!

Van het weekend was Maarten eindelijk verlost van het meubelwinkelshoppen in z’n eentje ;-) ! Samen hebben we weer flink wat winkel afgestruind en spulletjes gekocht. Financieel stellen we grote dingen (zoals een bank, een nieuwe tafel etc.) nog maar even uit, maar de kleine dingen kunnen we natuurlijk wel kopen! Verder moet ik inmiddels bekend zijn in beide bouwmarkten hier in de buurt. Als je eenmaal begint met schroefjes kopen e.d. kom je er altijd de volgende dag achter dat je toch nog wat anders nodig hebt!! Maar goed, we zijn zaterdagmiddag begonnen met klussen, ’s avonds doorgegaan, en ook de zondag konden we nog goed opvullen! Maar nu is er dan ook wel al heel veel opgeruimd (door Resi), zijn de gordijnen gestreken (ook door Resi), kasten opnieuw ingedeeld (óók door Resi), en zowaar: de luidsprekers hangen (door Maarten ja…je moet prioriteiten hebben hè!). Maar goed, alle kabeltroep is nu wel opgeruimd, er liggen extra stroomaansluitingen etc., dus het was het waard!

We hadden waarschijnlijk nog wel even door kunnen gaan, maar gelukkig hadden we een strakke deadline op zondag, omdat een “collega” van Resi’s werk langskwam om te eten. Alles moest dus schoon en opgeruimd zijn vóór 6 uur! Resi’s collega vindt dat ze heel slecht Engels spreekt en wil dus graag wat meer met niet-Oostenrijkers praten. Eigenlijk is haar Engels best prima, dus wij weten niet of het dáárvoor nodig is, maar het is in ieder geval wel gezellig! Gezien wij nog een complete kast volhebben met Nederlandse spullen (bedankt iedereen!!), konden we mooi erwtensoep eten, met daarna hutspot, en bij de koffie pepernoten en kruidnoten. Compleet tegen onze verwachting in werd alles nog lekker gevonden ook (zelfs drop) – iets wat je niet vaak ziet bij niet-Nederlanders! Misschien komt het omdat de Oostenrijkers zelf voornamelijk van vieze vette of zoete troep houden ;-) Sinterklaas kennen ze hier trouwens ook enigszins (o.a. chocoladefiguren en marsepein), als “Nikolo und Krampus”. Sinterklaas ziet er gewoon hetzelfde uit, maar Krampus is een soort enge demoon!

Maar goed, het eten hier is verder goed te doen! Om zelf te koken, hoef je (zoals verwacht) eigenlijk niets anders te doen dan in Nederland. Pasta en risotto gaat prima, “Aardappel Groenten Vlees” kennen ze hier ook, en zelfs de Aziatische hoek is groter dan ik ooit in een andere buitenlandse supermarkt gezien heb! Verder houden de Oostenrijkers erg van sausjes (net als wij), dus dat komt helemaal goed! Alleen het brood was een beetje een probleem. Wij snappen niet waarom ze wel lekkere broodjes kunnen maken, maar waarom het grote, eventueel gesneden brood zo dicht en zuur moet zijn… Maar we hebben de oplossing gevonden: zelf brood bakken! Bij de Hofer (zo heet de Aldi hier) hebben ze zakken poeder waar je simpel deeg mee kunt maken. Even in de oven, en je hebt een prima vers brood. Misschien wat meer moeite, maar wel erg lekker!

Op Resi’s werk is alles nog steeds helemaal prima! Dinsdagavond mocht ik (Maarten) daar ook een presentatie doen. Dat ging best goed, alleen bleek de Franse jongen wiens onderzoek ik gebruikt heb (en een klein beetje is afgezeken) ook in de zaal te zijn! Daar kwamen dus flinke discussies van, maar uiteindelijk kwamen we er wel uit. Ik ben inmiddels ook bij die vakgroep langsgeweest (de meteorietenmensen dus) om kennis te maken. Er staan allerlei cursussen in de planning en ik mag daar in principe ook bij zijn. Moet nog even kijken, omdat ik misschien toch nog voor een bijbaantje ga hier. Dat blijkt toch nog wel lastig te zijn: de posterijen hebben hier schijnbaar geen extra krachten nodig, de uitzendbureaus hebben ook niet zoveel, en voor heel veel dingen (parkeerwacht, Sinterklaas of Kerstmankostuum etc) wordt “uitstekende kennis van het Duits” vereist. ’t Enige wat ik tegen ben gekomen waar ik aan de slag màg is het inpakken van zgn. “Sachertorten”. Heel Oostenrijks, maar ik weet niet of ik erg veel zin heb in fabriekswerk… Er is aan de andere kant nog steeds genoeg te doen, en nu dus ook op de universiteit.

Verder hadden we dinsdag in het Natuurhistorisch Museum (waar Maarten gaat werken) een opening van de tentoonstelling “Körperwelten der Tiere”, op uitnodiging van Christian Köberl. Misschien kennen jullie de gewone “Körperwelten”: een bepaalde techniek zorgt ervoor dat “opengesneden” mensen beter bewaard kunnen blijven waardoor je de ingewanden, spieren, bloedvaten etc. allemaal goed kunt zien. Beetje luguber dus, maar bij dieren was het toch voornamelijk interessant!! De ontwikkelaar ervan is op z’n zachtst gezegd een “markante man”: Gunther von Hagens, een eng-uitziende onverstaanbare Oost-Duitser die graag misbruik maakt van z’n “Josef Mengele”-reputatie… Een aantal jaar geleden was ‘ie ook te zien op het altijd mooie Talpa met zo’n opensnij-programma, en z’n bijnaam is “Dr. Dood”… Zoals gezegd, een markante man dus!! De opening was trouwens veel groter dan we hadden verwacht met allemaal pers e.d. We hebben zelfs bewijs dat we er waren, want we staan op film! Dat krijg je als je kleurige kleren aantrekt: http://www.wienweb.at/tvcontent.aspx?menu=3&cid=175008 (ongeveer op 20 seconden zijn wij te zien) ;-)

Woensdagavond hadden we ook nog het briljante idee opgevat naar de voetbalwedstrijd Oostenrijk-Griekenland te gaan. Ze doen hier aan studentenkorting dus het was goed te betalen, en er waren nog kaartjes zat. Het was erg leuk eens live bij een wedstrijd te zijn (had Maarten nog nooit gedaan). Uiteraard zijn het twee voetballanden van niets dus echt veel kwaliteit was er niet te zien, maar de sfeer in het stadion was wel heel gezellig! Alleen jammer voor de Oostenrijkers dat de Grieken tóch weer wisten te winnen met hun laffe voetbal: 1-2 ;-P

Hoewel het gisteren in het stadion best koud was (gelukkig had ik, Maarten, nog vlak voor de wedstrijd een trui gekocht in het nabijgelegen winkelcentrum), is het weer hier nog steeds prima! Weinig regen (maar dat hoort ook niet in Wenen), maar het is vooral nog steeds erg warm. Ik hoorde dat er in Nederland alweer gekrabt mag worden ’s ochtends, maar dat hoeft hier zeker nog niet!! De winkels liggen al wel vol met de meest monsterlijke sneeuwscheppen die ik ooit gezien heb, dus we kunnen waarschijnlijk wèl wat verwachten!!

Goed, dat was het dan wel weer zo’n beetje! Het verhaal is deze keer nóg langer geworden, maar wees gerust, dat wordt heus wel weer minder ;-P We hebben nu ook eindelijk wat foto’s online staan, die kun je vinden op:

Groetjes!!!

Maarten & Resi

• 18 November 2010 - 14:10

Sjaak:

Maarten ( en Resi),

In het hotel hadden ze prima bruin brood hoor... het moet bestaan!!!
    Leuk om te lezen hoe het gaat.

Knuf!!!!

• 18 November 2010 - 19:36

Dick En Ans Voorn:

Leuke foto's van jullie appartement. Ook is het leuk dat wij zien dat jullie het naar de zin hebben in Wenen.
    Wij blijven jullie volgen, dus groetjes en tot de volgende keer.

• 18 November 2010 - 20:53

Ilse:

Heey Maarten en Resi!

Klinkt allemaal leuk daar! Ook al hebben jullie het natuurlijk ook wel erg druk! En leuk dat er nu ook foto's online staan =)
    Ook ik zal jullie blijven volgen,

Spreek jullie snel, en ook de groetjes van mams..

xxx

• 19 November 2010 - 13:35

Evelien:

Hi Maarten en Resi,

Wat een leuk verhaal weer! Leuk om te lezen! Ben blij dat je presentatie goed ging en dat het huis is opgeruimd haha (ga zo de foto's even bekijken).
    Leuk ook van de voetbalwedstrijd, jullie zijn al helemaal geïntegreerd!
    Wel jammer Maarten, er komt een weer een nichtendate, maar daar kun jij nu helaas niet bij zijn...

Liefs, Evelien

• 19 November 2010 - 13:36

Evelien:

Oja, ik kom natuurlijk wel een keer dat overheerlijke zelfgebakken brood proeven :-)

• 19 November 2010 - 17:55

Henk En Jenny R.:

Hallo Resi en Maarten. Het is weer een mooi lang verhaal wat wij konden lezen.Zo te zien hebben jullie een heel mooi appartement en van alle gemakken voorzien. Veel geluk en natuurlijk ook succes bij de studies. Groeten vanaf de Brinkberg.

• 19 November 2010 - 19:43

Gerard En Marry:

hoi maarten en resi.hebben alles bekeken maar het brood zag er niet smakelijk uit.een leuk appartement.groetjes

• 20 November 2010 - 08:55

Ina:

hoi hoi

leuke foto's en idd jullie staan duidelijk in beeld met dat filmpje
    lijkt me trouwens best int. om dat eens te zien die dieren daarzo . en best apart.
    leuke foto's en verhaal trouwens.
    jullie huis is wel een beetje opgeknapt vergeleken met paar jaar terug.
    van binnen ziet het ook allemaal al heel wat huiselijker uit als de 1e foto's die wij van ma hebben gezien.

veel succes daar en liefs ons 4en