Bijnaaaa Nederland…maar eerst nog even dit!! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu Bijnaaaa Nederland…maar eerst nog even dit!! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu

Bijnaaaa Nederland…maar eerst nog even dit!!

Door: Maarten & Resi

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Resi

11 Mei 2012 | Oostenrijk, Wenen

Ja, het alweer bijna tijd om naar Nederland te gaan! Nog 3 daagjes werken en dan hebben we lekker eventjes vakantie. En nu maar hopen dat het in Nederland ook een beetje goed weer gaat worden hoor! Hier is het namelijk al een hele tijd écht lekker weer. Oké, er zaten wel wat slechtere intervalletjes tussen, maar we hebben de eerste 30+ graden dagen erop zitten, en het bevalt ons goed! Het zou zomaar kunnen dat we te bruin zijn geworden tussen al die bleke Nederlanders volgende week! Maar genoeg over het weer, want we hebben weer van alles gedaan!

Van 13 april tot 16 april kwam Evelien (nichtje van Maarten) gezellig logeren! We hebben vooral lekker veel gezien, rondgewandeld, gedronken, gegeten, gekletst... nou ja, je kennen het inmiddels wel! De highligths van Wenen zijn in ieder geval weer goed bezocht! Wat ons betreft was het weer een zéér geslaagd weekend! Die bezoekjes zijn we nog lang niet zat :-D

En de week daarop was het alweer tijd voor de jaarlijkse EGU (congres in Wenen met meer dan 10000 geowetenschappers, altijd een belevenis)! Voordat de icebreaker-borrel (zondag) begon hebben we met een paar vrienden uit Utrecht afgesproken die ook op de EGU waren, om eerst even een drankje te nemen in een café en uiteraard bij te kletsen. Maandag begon dan het echte congres. Maarten had meteen als 2e een presentatie die best heel goed ging, en Resi had maandagmiddag een posterpresentatie. Doordat je een poster en een presentatie hebt op zo’n groot congres krijg je meestal wel goed de kans om met mensen uit je kennisveld te kletsen, en dat is dan voor ons beide ook gelukt! Helaas was maandag de enige écht interessante dag, en hebben we eigenlijk de rest van de week ons wel een beetje zitten vervelen. Gelukkig werd het weer ook die week erg goed en heb ik (Resi) nog lekker in het nabij gelegen park kunnen liggen met een boekje erbij, terwijl Maarten belangrijkere dingen moest doen! Hij had namelijk nog een poster op vrijdagochtend (of eigenlijk had zijn ex-collega een poster, maar hij kon er niet bij zijn). En last but definitely not least, was er natuurlijk de afterparty van de EGU! Eigenlijk mogen alleen medewerkers, uitgenodigden en sessieleiders daar komen, maar met wat contactjes hier en daar lukt het wel om binnen te komen. Het buffet was zeker geslaagd en het feestje daarna was erg gezellig! Weer ouderwets dansen (ja, we worden oud :-P) op foute en te harde muziek is altijd leuk. Gelukkig hadden we geleerd van vorig jaar en hadden we oorplugs meegenomen... En duidelijk hadden dit jaar meer mensen te horen gekregen dat je gewoon binnen kunt komen, want ’t was ontzettend druk!! Maar al met al was dat dus een geslaagd weekje, en even wat anders dan achter je eigen bureautje zitten!

Meteen de maandag daarop hadden we natuurlijk weer de koninginnedag borrel bij de ambassadewoning. En op 30 april heb je natuurlijk 30 graden nodig! En omdat het zulk goed weer was, en de dag daarna ook al een vrije dag was (woehoe, dag van de arbeid!) besloten we gelijk maar dat wij als goede Nederlanders koninginnedag ook wel vrij mochten nemen ;-) . Lekker lang weekend dus! De borrel zelf was zeker weer leuk! Bitterballen, saté, heineken (oké, das dan iets minder, maar een gegeven paard kijken we niet in de bek...) en haring (toch ook nog steeds niet geheel onze smaak...) in overvloed. En natuurlijk het Wilhelmus! ’s Avonds is er dan ook nog een koninginnedag feest in een café in Wenen, maar dat viel vorig jaar wat tegen dus die hebben we dit jaar maar overgeslagen. We hadden onze portie bitterballen toch al weer op :D!

Naast deze en andere leuke feestjes hebben we natuurlijk ook nog van allerlei tripjes gemaakt met onze auto, die overigens nog erg goed bevalt! We hebben ons lekker als een toerist in eigen land gedragen en hebben verschillende dagjes uit gedaan in de niet-zo-nabije buurt! Ten eerste hebben we Graz onveilig gemaakt. Graz is een mooie stad met schattige heuveltjes en pittoreske gebouwtjes, dus absoluut een aanrader om een dagje naartoe te gaan! En omdat het mooie weer eigenlijk wel bleef, zijn we in ons volgende vrije weekendje gaan zwemmen in Gmünd, op een paar kilometer van de grens van Tsjechië. We konden het ZOUTwater zwembad (misschien een Oostenrijkse poging om de zee na te doen??) gratis in met een bepaalde kaart die we hebben, dus daar hebben we lekker gebruik van gemaakt. En met een kleine bijbetaling konden we het ook niet laten zitten om ook nog even de Sauna in te duiken. En onder het mom: “weer een land om af te strepen”, zijn we natuurlijk Tsjechië eventjes ingereden! Minder leuk dan voor het eerst een land in te schaatsen (zie Hongarije), maar nog steeds lollig. Om te kijken hoe duur het repareren van een paar schades is (die er al zaten hè, voorlopig hebben wij nog niets geraakt afkloppen afkloppen afkloppen...), zijn we ook Slowakije nog ingereden. Oké, dat is maar 60 km verderop, maar het klinkt natuurlijk altijd spectaculair! Het voordeel van daar je auto laten doen is dat de loonkosten er ongeveer 4x lager liggen (je blijft een Hollander of niet), dus de reparaties zijn (theoretisch) ook een stuk goedkoper. En we vinden het natuurlijk ook leuk om ook dat land af te kunnen strepen! Goed, daar kwam niet zo heel veel nuttigs uit (we zullen jullie de details dit keer besparen...), maar we hebben wel het verkeer in Bratislava leren kennen, ook een ervaring en alvast een goede oefening voor onze geplande vakantie! Oostenrijkse wegen willen nog wel eens in een wat mindere staat zijn, maar net over de grens zaten tòch al wel wat grotere hobbels en gaten. Gelukkig blijft Citroën Citroën en is ‘ie heeeeerlijk geveerd :-D Van de week gaat de auto even naar de aankoopgarage om 2 dingen te bekijken die nog binnen de garantie zouden moeten vallen. Soms start ‘ie moeilijk en het de auto trekt lichtjes naar rechts op rechte wegen, dus beiden vrij irritant maar hopelijk makkelijk op te lossen. We zien ’t wel! Hopelijk is dan ook eindelijk alles geregeld met de verzekering zodat we NIET alleen maar WA-verzekerd zijn...

Om nog even verder te gaan over de vakantie: de plannen zijn om met de auto (uiteraard...) naar het oosten te trekken. Dus via Hongarije willen we voornamelijk Roemenië in, om dan als verste punt de Zwarte Zee te bezoeken. Op de terugweg hopen we o.a. Bulgarije door te kunnen rijden om uiteindelijk weer heel thuis aan te komen. Klinkt allemaal heel ver weg, maar het leuke is dat de Zwarte Zee vanaf hier net zo ver weg is als de Pyreneëen vanaf Utrecht, die we al een paar keer met de auto zijn overgestoken. Uiteraard zal de weg conditie in Roemenië iets slechter zijn, maar we zien wel! We nemen gewoon onze kampeerspullen mee en we kijken wel waar we komen!

Dat is dan voor later, want eerst hebben we Maarten zijn verjaardag nog, gaan we naar Nederland en hebben we nog een cursus in Basel, dus genoeg plannen voor de komende tijd! Bij het herlezen van de blog lijkt het trouwens alsof we ECHT niet gewerkt hebben, maar da’s niet waar hoor! ’t Gaat allemaal best prima, dus er is niet zoveel specifiek te melden!

Dit was het dan voor dit keer!!! Dit keer helaas geen foto’s...

En misschien tot volgende week natuurlijk (of de week daarna :P)

Groetjes,
Maarten en Resi

• 11 Mei 2012 - 19:36

Henk En Jenny R:

Een Citroën is een leuke auto.
    Ik rij dit jaar al 7 jaar in een Picasso.
    Hoge instap, goed voor ons.
    Gelukkig staat er aan het eind van het (weer) lange verslag dat jullie ook nog gewerkt hebben. Ik kan mij indenken dat het leuker is om reisverhalen aan ons door te geven dan studieverhalen.
    Graag het mooie weer meenemen naar ons koude kikkerlandje.
    Groeten vanaf de Brinkberg.

• 11 Mei 2012 - 21:52

Ingeborg De Veth:

De Nederlandse Ambassade in LA had een complete koninginnedagbazaar met kroketten, haring, stroopwafels, live Nederlandse muziek en vlooienmarkt... helaas kon ik er niet heen omdat mijn vader op bezoek was :(
    Maar wel gaaf zeg, dat jullie alle landjes afrijden zo in jullie autootje :) ik begin het hebben van iets op 4 wielen toch ook wel te missen inmiddels
    Groetjes vanuit California!! xx

• 12 Mei 2012 - 09:05

Lily:

Nederland, Nederland!!!!

• 27 Mei 2012 - 09:12

Fam. Drost:

hoi hoi
    weer terug op jullie plekkie ??
    en nog steeds van dat lekkere weer daarzo?
    hier nog paar dagen als je weersvoorspellingen moet geloven.
    wij vonden het gezellig dat jullie hier waren en nu zijn wij aan de beurt om in aug. jullie kant op te komen .

liefs ina