Bezoek...en auto!!! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu Bezoek...en auto!!! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu

Bezoek...en auto!!!

Door: Maarten & Resi

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Resi

09 April 2012 | Oostenrijk, Wenen

Hoi allemaal!

Zo, het is weer tijd voor een nieuwe blog! Vreemd om een stukje terug te lezen van de vorige blog: schaatsen, wintersporten?? Voelt lang geleden!! Oké, eerlijk is eerlijk, dit is geloof ik een van de koudste paasweekenden in Wenen sinds jaren, en gisteren sneeuwde het zelfs af en toe, maar over het algemeen is de lente in de tussentijd behoorlijk losgebarsten!! Gelukkig hebben onze gasten daar ook nog – in meer en mindere mate – van mee kunnen genieten!

Onze ouders en Geke kwamen helaas net iets te vroeg: de eerste dag werden ze prachtig onthaald met REGEN! De recordhouders zijn nog steeds de oud-huisgenootjes van Resi, maar dit bleef toch een beetje jammer. Op de heuvel (de Wilhelminenberg, waar wij aan de voet van wonen) waar ze eigenlijk een hotel zouden hebben, sneeuwde het zelfs! Ik zeg eigenlijk, want het hotel bleek vol, dus werden ze overgeplaatst naar een hotel naast Schloss Schönbrunn. Natuurlijk, ook helemaal prima, maar wel jammer van het mooie uitzicht, en het is ietsje verder reizen van ons huis. De eerste dag hebben we elkaar in de stad ontmoet en gelijk een cafetje opgezocht (want – zo moge duidelijk zijn – het regende!), en ‘s avonds bij ons thuis gegeten. De volgende dag was papa jarig, dus taart!!! Hierna hebben we wat “eigen-familie-quality-time” doorgebracht in de stad, en ’s avonds zijn we gezellig uit eten geweest. Lesje voor ons: in Meidling zijn geen fatsoenlijke restaurants, en ouders weten best leuke restaurantjes te vinden in ’t centrum :-D Weer geslaagd dus!

Zaterdag hebben we er een mannen- en een vrouwendag van gemaakt! Dat klinkt dramatischer dan het is hoor ;-) De dames hebben zich vermaakt op de Naschmarkt en bij het Hundertwasserhaus, terwijl wij, de mannen, er een sportievere dag van gemaakt hebben! Papa heeft de vreemde ( ;-P ) neiging om in elke stad waar z’n kinderen wonen te willen fietsen, dus dit was een mooi verjaardagscadeautje! Bij het Prater hebben we twee fietsen gehuurd (de eigen fiets eerst meenemen naar de andere kant van de stad en daarna weer terug was niet zo handig), en we hebben eerst een ronde rondom de binnenstad gemaakt, en zijn daarna richting het Donauinsel gefietst. Deze zijn we eerst een stukje tegenwind richting Klosterneuburg afgefietst, om daarna het hele stuk terug (’t eiland is 21 km lang) precies voor de wind af te kunnen fietsen!! Errug lekker, zeker met het fantastische weer dat op zaterdag echt doorbrak. Voor mij was het ook weer eens leuk ergens te fietsen waar je ook naast elkaar mag en kunt! Aan het einde van het Praterpark zijn we de stad weer binnengekomen, en over de Prater Hauptallee teruggefietst naar de verhuurder. Al met al een toertje van zo’n 50 km. Volgende keer gaan we de heuvels in :-D ’s Avonds zijn we (bijna vaste prik met gasten) bij “de buren” uit eten gegaan, wat weer lekker Oostenrijks was! Door schade en schande wijs geworden weet ik nu dat een “Brauner” toch echt een koffie MET melk is, dus dat doe ik niet meer fout! Sorry voor iedereen die ik verkeerd geïnformeerd heb, maar je moet toegeven: ’t is ook niet logisch dat een “Mocca” dan een zwarte koffie is…

Zondag was het lenteweer helaas weer een beetje over, en moesten de gasten ook alweer naar huis! Vanwege de lange reistijd nog vanaf Schiphol hadden Annie en Geke een eerdere vlucht. We hebben dus eerst met hun een rondje door de Schönbrunn-tuin gemaakt, waarna Resi ze heeft weggebracht naar het vliegveld. Intussen zijn we met “groep Voorn” nog even de dierentuin van Schönbrunn ingeweest, en met Resi er weer bij nog even geluncht. En toen was het weekend voor iedereen alweer over! Het moge duidelijk zijn: Het was weer een erg leuk en geslaagd weekend!!

Maarrrrr…de gastenpret was nog niet over! Een week later kwamen onze vrienden van de studie uit Utrecht alweer langs, met z’n 7en! Ook hiermee hebben we weer een fantastisch weekend gehad – en met fantastisch weer! Vrijdag hebben we ze opgehaald van het vliegveld, waar helaas Sophie’s koffer niet aankwam… Gelukkig was deze ’s avonds weer terecht! Vrijdag overdag hebben we al flink wat in de stad bekeken – voor een aantal van ons ook vanuit de 100 meter hoge zweefmolen in Prater – en ’s avonds zijn we – uiteraard – bij “de buren” uit eten geweest. Ervaring nummer 1 met Oostenrijkse etens-porties…! Ook ’t Jazz-Reggae-Café in de buurt van het hotel was nog geslaagd ;-) Zaterdag zijn we verder gegaan met de stad bekijken, en zijn we uiteindelijk beland in wijndorp Grinzing (“Drankdorp” voor ingewijden). Helaas was één van de schijnbaar mooiste wijnbars dicht, maar we hebben toch nog lekker een drankje kunnen doen in de tuin van een andere! Omdat het toch wel een beetje koud werd ’s avonds (wat wil je, in Maart), zijn we daarna de berg afgegaan en wat meer richting de stad uit eten geweest. Check Oostenrijkse porties nummer 2!! Na een avondijsje werd ’t tijd om naar bed te gaan, want de volgende dag moesten we redelijk op tijd onderweg, op naar Bratislava! Natuurlijk was er ook nog genoeg te doen in Wenen, maar het meeste van de lijstjes was al bekeken, dus onze buurstad was nog wel een leuk plan! Voor ons inmiddels de vierde keer, maar wel met het beste weer! Allereerst zijn we de burcht op gegaan voor aan de ene kant een mooi uitzicht op de stad…en aan de andere kant een prachtig uitzicht op de Sovjet-flats aan de overkant van de Donau. Vervolgens hebben we het centrum onveilig gemaakt, en ’s avonds zijn we heerlijk uit eten geweest in een oude wijnkelder. Jep, in een oud Oostblok-land mag je natuurlijk wel even genieten van dat alles zo spotgoedkoop is! Helemaal leuk natuurlijk als ze ook nog eens euro’s hebben!

Maandag moesten wij natuurlijk weer gewoon werken, en hebben onze gasten zich ’s ochtends nog vermaakt in de stad. Voor de lunch hadden we afgesproken op onze uni, en zijn we wat gaan eten in een restaurantje vlakbij. Bizar grote porties voor een lunch (na het weekend hebben we een week salade gegeten ;-) ), maar nog bizarrer: een ober die Nederlands sprak! Nog nooit meegemaakt in Wenen… Alleen jammer dat ‘ie uiteindelijk veel te veel gerekend heeft, maar we moeten het er maar op houden dat ‘ie de getallen in ’t Nederlands niet goed kende… Na de lunch besloten wij om het werk tòch maar te laten voor wat het is (foei, Maarten en Resi), en de gasten nog de vergezellen naar het vliegveld! Zo gezegd zo gedaan, en na het uitzwaaien was ook dit zeer geslaagde weekend weer over!

En toen, weer even rust!! Ja, we hebben ook nog gewerkt hoor, afgelopen weken! Het gaat bij ons allebei best prima, dus niet echt nieuws hier. ’t Eerste weekend was het zulk mooi weer dat we zomerkleren zijn gaan inslaan, en de zondag hebben we voornamelijk lui in de zon doorgebracht! En het weekend hierna vonden wij het toch eens tijd worden om rustig naar auto’s te gaan kijken! Voor de zomer hebben we wilde (?) plannen voor een kampeervakantie in wat “Oostenlijke landen”. Hier mag je over het algemeen met een huurauto niet heen, dus er is maar één oplossing ;-) En het is natuurlijk erg lekker om een auto te hebben om wat meer buiten Wenen de natuur in te kunnen; het probleem van de stad is dat het OV erbinnen erg goed is, maar erbuiten wordt ’t vaak lastig. Na wat financiële berekeningen besloten we dus dat een auto wel moest kunnen! Helaas kwamen we er zaterdag achter dat als een autobedrijf niets leuks tweedehands op internet heeft staan, ze het waarschijnlijk ook niet hebben. Onze eisen waren een kleine, niet véél te oude auto met airco voor rond de 4000 euro. Gelukkig denken wij altijd dat 2003 hooguit 5 jaar geleden is, dus de “veel te oud” eis bleek goed te doen ;-) Op zaterdag zijn we dus niet geslaagd, maar op woensdagmiddag zijn we – met een internetlijstje in de hand – verder gegaan, laverend tussen zéér dubieuze en zéér gedistingeerde autobedrijven (“Porsche Wien Süd” bijvoorbeeld, hoewel dat gewoon een Volkswagen dealer is hoor ;-) ). De eerste echt leuke auto, een felrode Citroen C1, bleek helaas al verkocht toen we er naar vroegen. Dit was even balen: bij tweedehands auto’s is het risico er natuurlijk altijd dat een auto verkocht is, maar helaas kwamen de mensen die ‘m gekocht hadden er ook net aan…in een BMW X6, dus waarschijnlijk werd ’t hun 4e auto voor de boodschappen ;-) Wij vonden dat ’t ons meer gegund was :-P Gelukkig hadden we nog een bedrijf op ’t lijstje staan, met een leuke zwarte Citroen C2 uit eind 2003. Deze bleek nog wel beschikbaar, en we konden (vlak voor sluitingstijd) nog even een kort proefritje maken…en eigenlijk waren we er gelijk al wel bijna over uit! Voor de volgende ochtend hebben we nog een proefrit ingepland, zodat we ook even de snelweg en de heuvels opkonden, en het beviel erg goed!! De avond ervoor hadden we ’t internet nog afgestruind naar alternatieven, en eigenlijk niets echt leuks gevonden, dus de beslissing was snel gemaakt: kopen!!! Goede vrijdag was dus zeker een goede vrijdag toen we met een pak geld naar de garage gingen, en de koop konden afsluiten. Na wat heen en weer geloop naar de verzekeringsmaatschappij hadden we ook zo de verzekering geregeld, en kregen we gelijk de kentekens. APK e.d. was ook nog allemaal in orde, dus…hij was gelijk van ons!!! Jeeeeeej!!

Vrijdagmiddag hadden we officieel vrij maar zijn we gaan werken om te compenseren voor de vorige dagen (was wel nodig), maar vrijdagavond hebben we ‘m gelijk in de “echte heuvels” getest, en zaterdag hebben we ‘m auto ook goed gebruikt: ÖAMTC (Oostenrijkse ANWB) lid geworden, en nog wat nodige zaken voor de auto gekocht. Ook zondag zijn we uiteraard weer op pad gegaan. De eerste probleempjes kwamen toen ook al wel op, want de auto wilde eerst niet starten (!), en er blijkt een CD vast te zitten in de CD speler, maar hopelijk komt het eerste niet meer voor (het oliepeil bleek ook vrij laag), en is het tweede makkelijk op te lossen. Spannend dus! Gelukkig hebben we wel een “Gewahrleistung” voor verborgen gebreken van de garage, dus mocht er echt iets mis zijn kunnen we nog terug. Duimen dus, maar voor de rest bevalt de auto erg goed!!! Zo intensief als dit weekend willen we ‘m absoluut niet altijd gaan gebruiken hoor, en naar het werk en voor de boodschappen blijven we gewoon de fiets en ’t OV gebruiken, maar het bleek al wel erg makkelijk om er lekker even op uit te gaan!

En nu, nog even genieten van tweede Paasdag vrij, en dan komt op vrijdag ons volgende bezoek alweer: Evelien (nichtje van Maarten) komt logeren! Heel gezellig dus!! En week daarna begint alweer de EGU (groot congres in Wenen), daarna hebben we nog Koninginnedag, Staatsfeiertag en verjaardag, en dan komen we op 16 mei alweer naar Nederland!! Wat gaat het toch allemaal snel :-D

Dat was het wel weer! Lange blog weer deze keer (sorry!!!!), maar er viel ook veel te vertellen :-D Groetjes!!!

Maarten en Resi

P.S. Een paar foto´s van ´t bezoek en de auto staan uiteraard op maartenenresi.multiply.com !

• 09 April 2012 - 13:42

Elly:

Veel plezier en veel veilige kilometers met jullie auto!
    Veel groetjes uit een regenachtig Sassenheim!!

Liefs, Sjaak en Elly

• 09 April 2012 - 14:32

Henk En Jenny R:

Wat een lang verhaal en wat veel bezoek in Wenen.Blijkbaar zijn de weekenden studievrij. Veel geluk met de auto.

• 09 April 2012 - 16:14

Ingeborg:

Wel een groot verschil zeg. Ik zat met Pasen in de woestijn van Palm Desert met 32 graden met mijn voetjes in een zwembad :P
    Maar gefeliciteerd met jullie autootje!! xx

• 09 April 2012 - 21:12

Geke:

leuk verhaal weer! Ik geniet nog steeds na van een prachtig weekend, en drink nu (net als in Wenen) vaak een glas water bij de koffie. Het was superleuk en heel erg gezellig en ik wens jullie veel plezier met de auto.
    Tot ziens, ook groeten voor Sassenheim (het was heel erg leuk!) geniet zoveel mogelijk van alles wat jullie doen. Geke

• 18 April 2012 - 18:45

Lily:

Jeeeeee! Jullie komen al weer bijna naar Nederland!! Met de auto of met het vliegtuig?
    Hadden jullie trouwens nog beter weer in Mmmmmmmmmmmmmbrààààtisjlavààà dan toen wij er waren? xx