Wintersporten en Hongarije - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu Wintersporten en Hongarije - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu

Wintersporten en Hongarije

Door: Maarten & Resi

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Resi

04 Maart 2012 | Oostenrijk, Wenen

Hoi allemaal!

Hier weer een berichtje van ons! We hebben weer allemaal leuke dingetjes gedaan, dus ’t werd tijd ’t op papier te zetten! Om maar bij het begin te beginnen, hebben we onze schaatsavonturen nog mooi een aantal keer kunnen doorzetten. Allereerst nog een keertje op de Alte Donau: zoals in de vorige blog al in de planning stond, van de U6 naar de U2. Dit was fantastisch!! Het ijs op het andere stuk Alte Donau was misschien nog wel beter dan waar we al geweest waren, en een flinke wind is natuurlijk fantastisch zolang je ‘m in de rug hebt! Later in de week hebben we ’t nog een keer geprobeerd, maar helaas was het door de laag sneeuw die was gevallen eigenlijk niet meer mogelijk. En dan missen we Nederland wel hoor, als er geen andere mensen zijn die ook wel een baantje willen vegen!!

Gelukkig was de Neusiedlersee natuurlijk ook nog steeds bevroren, en de keiharde wind van de vorige keer bleek nu een zegen: hier lag nauwelijks sneeuw!! In het weekend hebben we dus een autootje (letterlijk, want een Smart) gehuurd en zijn we lekker gaan schaatsen. Gelijk ook ons eerste bezoek aan Hongarije gedaan, op de schaats! Met stijl opkomen, zullen we ’t maar noemen! Gezien we de auto toch voor 2 dagen hadden, hebben we op zondag ook nog mooi wat dingen in de buurt van Wenen kunnen bekijken. Vanwege een feestje op zaterdagavond konden we niet al te vroeg weg (;-) ), maar we hebben lekker een beetje door de heuveltjes reden, en de Donau bij Tulln was ook prachtig met allemaal ijsschotse. Voor wie trouwens de lekkerste Apfelstrudel ooit wil hebben, moet in Tulln an der Donau zijn! Wel even door het gruwelijk lelijke decor van de “restaurantboot” heenkijken, maar ’t is ’t waard!

Na dat weekend was het helaas over met de ijspret. Gelukkig hebben we ons vermaakt met het zelf maken van loempia’s, kroketten en frikadellen. De eerste 2 zijn fantastisch (hmmmmmm kroketten!!! Getekend: Maarten), de frikadellen (vooral voor Resi) moeten nog wat verbeterd worden! Maar we zijn goed onderweg! We hebben Nederland bijna niet meer nodig ;-)

Vorig weekend hebben we ’t lekker rustig aangedaan, en de respectievelijke nationale songfestivals gekeken (schaam schaam schaam), èn – net als vorig jaar – de hele Oscarnacht (minder schaam). Dat laatste was weer erg leuk, alleen jammer dat ’t pas om 6 uur ’s ochtends afgelopen is ;-) Gelukkig hoeven wij nooit per sé om 9 uur op de uni te zijn, dus we konden mooi even compenseren. Ook hebben we – om het af te leren – tòch nog even geschaatst! Heel anders dan de andere keren, want nu was het tijd de ijsbaan op de Rathausplatz onveilig te maken, samen met Monika! Eerst even “bangig” omdat je er niet met Noren mag komen, maar gelukkig blijken ijshockeyschaatsen ook best goed te werken! ’t IJsbaantje is superleuk, vooral met de kleine paadjes door het park heen. Gaan we volgend jaar zeker weer een keer doen!

En toen afgelopen dinsdag was het tijd voor Maarten’s eerste echte ski-inwijding, en Resi’s her-ski-inwijding (na jaren!): het jaarlijkse-maar-vorig-jaar-niet ski-uitje van de uni-afdeling, in Stuhleck! In eerste instantie zouden we er “gewoon” heengaan, maar gelukkig konden we nog aardig wat mensen optrommelen om ook lessen te nemen, dus dit hebben we gedaan. Uiteindelijk waren we met een groep van 9, en hebben we 4 uur les gehad! Ondanks dat we even vroeg op moesten staan als dat we de vorige dag waren gaan slapen, hadden wij gelukkig meer talent (hoewel Resi vals speelde met al 2 weken ski-ervaring) dan de Chinezen uit de andere vakgroep ;-) ’t Weer werkte niet echt mee (warm en met veel sneeuwregen), maar het was geweldig! We zijn stiekem een beetje verslaafd geraakt nu, en samen met een Duitse collega hebben we al allemaal wilde plannen voor meer lessen nemen en vaker gaan skiën. Als ’t weer meewerkt, misschien nog deze winter, en anders volgend jaar! En je moet er gebruik van maken dat je in Oostenrijk bent of niet hè?!
En om geen halve maatregelen te nemen, besloten we ook gelijk maar wat wintersportspullen te gaan kopen ;-) Gezien skibroeken, skibrillen etc. schreeuwend duur zijn in de Oostenrijkse sportwinkels – zelfs in de aanbieding – leek ’t ons wel handig om even bij een Decathlon te kijken. Voor wie dit niet kent, dit is een fantastische sportwinkel uit Frankrijk. Misschien niet altijd de beste kwaliteit, maar wel erg goedkoop. Één probleempje: in Oostenrijk heb je geen Decathlon! Maarrrr…in Hongarije wel! Één hiervan ligt in ’t plaatste Györ (eigenlijk schrijf je de “ümlaut” op de o zelfs nog met streepjes naar voren, en ik geloof dat je ’t uitspreekt als “Djohr” – rare jongens, die Hongaren), en dat is goed te bereiken vanaf Wenen. Na een beetje Google-en blijkt Györ eigenlijk ook nog best een mooi plaatsje te zijn, dus we besloten er maar een “echt” uitje van te maken! Gisterenochtend zijn we dus op de trein gestapt, hebben we even geshopt wat er geshopt moest worden (en zijn in ieder geval deels geslaagd; daarbij zijn Hongaarse broodroosters natuurlijk veel beter dan wat je in Oostenrijk kunt kopen :-P ), en zijn we daarna het plaatsje een beetje ingegaan. Voor ’s avonds hadden we een hotelletje geboekt, en ook dat was super! Vooral voor minder dan 35 euro voor een nacht voor 2 personen, inclusief ontbijt! Nou is ook eten en drinken e.d. spotgoedkoop in Hongarije, dus we hebben ons prima vermaakt! En ook Györ was inderdaad klein, maar erg mooi! Alleen jammer van hun on-be-grij-pe-lij-ke taal (maar met uitzondering van de busticket-mevrouw en de beveiliger-die-ons-kluisje-moest-openmaken-toen-ons-dat-niet-lukte spreken de meesten wel Duits en/of Engels), en dat ze natuurlijk geen Euro’s hebben – hoewel dat natuurlijk ook wel weer een echt vakantiegevoel geeft! Na een heerlijk nachtje slapen zijn we tegen ’t middaguur weer op de trein terug naar Wenen gestapt.

En dat was het wel weer zo’n beetje met onze “avonturen”! Uiteraard hebben we ook nog wel eens gewerkt ;-) , en dat gaat allemaal nog steeds prima. Nu nog een paar daagjes te gaan en dan komen eerst onze ouders en Geke (tante van Resi) op bezoek, en daarna een groep studievrienden uit Utrecht. 2 drukke weekenden voor de boeg dus, maar we hebben er superveel zin in!!!

Groetjes!

Maarten en Resi

P.S. Foto’s van de skitrip staan op maartenenresi.multiply.com, in een eigen map. Andere foto’s bij deze blog staan er ook op!

• 04 Maart 2012 - 22:31

Geke Visser:

Inderdaad nog een paar dagen en dan Wenen (met hoofdletter) ik heb er ontzettend veel zin in, Resi en Maarten..tot over 4 nachtjes, groeten van ons allen....Geke

• 05 Maart 2012 - 13:21

Henk En Jenny R.:

Bijna aan het eind van het verslag had ik het idee dat jullie op vakantie waren in Oostenrijk. Samen lekker schaatsen en ook nog skieën. Maar aan het slot werd toch nog even verteld dat jullie er zijn voor de studie. Veel plezier met de familiebezoeken.

• 07 Maart 2012 - 10:42

Annie Van Ome Derk:

Geweldig toch zo'n belevenis.
    En dan HET bezoek uit Holland
    geniet er van en wees gelukkig met elkaar.Volgens mij ben jij Maarten ook nog jarig, proficat Annie van oma Derk