Schaatsen (editie 2012)!! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu Schaatsen (editie 2012)!! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu

Schaatsen (editie 2012)!!

Door: Maarten & Resi

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Resi

05 Februari 2012 | Oostenrijk, Wenen

Hoi allemaal!

Hier een kort (?) blogje tussendoor! Op het werk is er niet zoveel gebeurd; ’t is nu even rustig na al het verslaggeweld. Wel heeft Maarten een 3D dataset gemaakt in een stuk steen – op een volume kleiner dan een haar in alle richtingen – maar de uitleg waarom dat precies interessant is zullen we jullie besparen!

Maarrrrr, veel belangrijker: het zal jullie ook niet ontgaan zijn dat het nogal koud is overal in Europa, en Wenen is geen uitzondering (integendeel). Ofwel: het werd weer tijd voor schaatsen! Sorry alvast voor iedereen die we jaloers maken (hoewel ’t bij jullie ook nog wel te doen is??) ;-) Gisteren (zaterdag) hebben we onze eerste poging ondernomen, op de Neusiedlersee (Google maps voor wie wil weten waar ’t is). Met dank aan het fantastische Oostenrijkse weerbericht hadden wij een kleine inschattingsfout gemaakt… We waren eerst met de bus naar het dorpje Podersdorf gegaan, maar hier waaide het ZO keihard uit het Noorden (d.w.z. recht over het meer heen) dat we onmiddellijk bevroren, nog zonder het ijs op te gaan… Onze inschatting was gevoelstemperatuur -25; de zon scheen namelijk ook nog eens niet! Verder was er vrijwel niemand, en hoewel er dik ijs lag op het meer waren er ook nog flinke windwakken. Ofwel, dat leek ons niet al te verantwoord (goed hè mama’s!). Dus wij weer terug in de bus (dezelfde buschauffeur als op de heenweg, dus die vond ’t wel grappig), en terug naar Neusiedl am See (ja, serieus, “Nieuwdorp aan het meer” waarbij het meer “Meer van het nieuwe dorp” heet ;-) ). Hier bleken gelukkig wat meer mensen op het ijs te staan, en hoewel het in eerste instantie nog steeds heel koud was werd ’t steeds leuker! En we konden nog even een restaurant induiken (rare blikken krijg je dan, op Noren met beschermers), dus dat was lekker opwarmen. Het ijs was over het algemeen super, maar vanwege de windwakken zijn we niet al te ver het meer opgegaan. Op zich wel jammer, want ons oorspronkelijke doel was het meer over te steken, maar dit kon dus niet. Grappig is dat Oostenrijkers vrij schijterig zijn (t.o.v. Nederlanders) met nieuw ijs uitproberen, en dat het héél dik moet zijn voordat ze erop gaan…maar er vervolgens dan geen lintjes of wat dan ook bij (grote!) wakken midden in het kinderschaatsgebied worden geplaatst! Ze moeten nog veel leren ;-)

Vandaag werden we wakker met een heerlijk zonnetje in de stad (weerbericht had bewolkt gezegd, dus het is echt geweldig betrouwbaar), dus het leek ons een goed idee te kijken of we nog ergens anders konden schaatsen! Hoewel de gemeente nogal moppert over schaatsen op natuurijs, hebben we wat rondgegoogled en webcams bekeken, en de Alte Donau bleek goed dicht te liggen (opnieuw, Google maps!). Wij hier dus heen, en het was fantastisch!! Behoorlijk veel mensen (enkele honderden), en een SUPERstrakke ijsvloer!! Eigenlijk zag het er vorig jaar hetzelfde uit, maar toen was er niemand anders op ’t ijs, dus moesten we ’t met een kleiner stukje doen. Er stond ook hier redelijk wat wind (hoewel niets in vergelijking met gisteren), dus tegenwind was vrij zwaar, maar voor de wind ging het fantastisch. Je kunt zo’n 2,5 kilometer in één stuk doorschaatsen zonder te klunen (op de Westelijke bocht van de Alte Donau). Waarschijnlijk keren we de komende dagen nog wel een keer terug, en proberen we het hele stuk af te rijden; zo’n 5 kilometer met 1x klunen van metro U6 naar metro U2.

Wij hebben er nu al zin in ;-) Mogelijk gaan we het van de week ook nog opnieuw proberen met collega’s op de Neusiedlersee (wordt veel vrije dagen nemen ;-) ). Hopelijk blijft wel de sneeuw weg, al zijn we niet zeker dat dat gaat lukken! Al jaloers iemand? Sorry daarvoor! :-D

Foto’s staan uiteraard op maartenenresi.multiply.com

Groetjes weer!

Maarten en Resi

• 05 Februari 2012 - 21:05

Henk En Jenny R.:

Hallo Maarten en Resi. Jaloers zijn wij echt niet! Vanmiddag op verjaardagvisite geweest in Almelo.
    Overal zagen wij mensen schaatsen op het kanaal , op de Radewijkerbeek en op diverse plassen. Er wordt al gesproken over een elfstedentocht.
    Wie weet.Als dat doorgaat verwacht men in Friesland 2 miljoen toeschouwers. Hoezo jaloers????

• 05 Februari 2012 - 21:39

Sjaak En Wil:

Hoi Maarten en Resi, Goed dat jullie toch een beetje naar de moeders luisteren!! Die open plekken zien er niet erg vertrouwenswekkend uit.
    Verder wel een mooie ijsvlakte zeg!!
    Hier worden deze week ook wat tochten uitgezet, dus wie weet...
    Liefs Sjaak en Wil

• 06 Februari 2012 - 07:51

Ina,wilco En Kids:

hoi hoi

hier wordt ook volop geschaatst anna en wim ook op de ijzers en dit ging super we hebben veel lol op de ijsbaan en morgen zijn er schoolwedstrijden en gaan de kleuters ook heen hierbij helpt wilco of ik de juf.kortom hier ook schaatsplezier genoeg. :-> liefs ons 4en

• 06 Februari 2012 - 10:53

Annemarie:

Ziet er mooi uit bij jullie! Hier is het ook wit en op de zandsloot kan ook geschaatst worden (na een paar meter en af voor een wak of bruggetje, maar dat hoort erbij ;-) ). Ik mis wel de molens hoor op de achtergrond bij jullie foto's ;-)

• 10 Februari 2012 - 10:31

Michele Sprenger:

Hey Resi, en Maarten,

Ik ben nu pas 2 weken weg. Maar het is erg leuk en heel koud hier :P. Hoe is het daar bij jou? heb je het naar je zin, mis je de vlll mensen niet heel erg? Nog heel veel plerzier, ik zal je blogs vaker gaan lezen. liefs mich