Winter wonderland - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu Winter wonderland - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu

Winter wonderland

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Resi

01 December 2010 | Oostenrijk, Wenen

Hallo allemaal!

Ik denk dat het wel weer eens tijd is voor een berichtje vanuit Wenen! We hebben weer allemaal leuke berichtjes en “echte kaartjes” ontvangen, dus iedereen bedankt daarvoor!

Ja, ook hier is het inmiddels winter geworden en ondanks dat het niet zo koud is als bij jullie, begint het hier toch aardig wit te worden! Waarschijnlijk is de sneeuw die op dit moment valt vanavond wel weer weg omdat het sneeuw-wegschuif beleid toch wel iets beter is dan in Nederland. In plaats van zout te strooien op de stoepjes, strooien ze met grof grind zodat je eigenlijk niet meer uit kan glijden. Best handig hoor, we vragen ons alleen af wat ze met dat grind doen als het niet meer vriest... In ieder geval is het beter dan 880 km file als er 3 vlokjes sneeuw vallen, of niet soms? En voor Maarten’s huisgenoten: ja, ze hebben hier allemaal winterbanden ;-)

Ik (Resi) ben (druk?) aan het werk en Maarten zorgt ervoor dat het huis er ook nog eens mooi uit gaat zien. De meeste schilderijtjes en dingetjes aan de muur hangen nu ook en omdat ik mijn loon + 1e bonus ontvangen heb bestaat de kans dat wij dit weekend weer eens lekker meubelen gaan shoppen! Als PhD student hier ontvang je 4x per jaar een bonus van een half maandloon, dus dat kwam super uit! Eigenlijk hebben we hier dus 14 maanden in plaats van 12 (of 13). Mij hoor je niet klagen! Maar eerst een slee, snowboots en een heuvel opzoeken, nu ‘t kan! (Ja, we blijven kinderen...)

Inmiddels begint de stad ook al echt kerstig aan te voelen. De lampjes in het centrum staan aan, de sneeuw blijft liggen en de kerstmarkten draaien op volle toeren. Afgelopen zondag hebben wij de eerste kerstmarkt bezocht samen met een collega van Resi (na authentiek Oostenrijks te hebben gegeten). Ondanks dat we wat laat waren, hebben we toch nog kunnen genieten van de sfeer en een punch! Dat is namelijk wat ze hier aan de lopende band drinken rond kerst. En zoals altijd grijpt mijn vakgroep elke kans aan om punch te drinken... Ik geloof dat er bijna elke dag een gelegenheid is waarbij punch geserveerd wordt. Opzich is punch niet echt mijn ding, maar als het koud is en de sneeuw naar beneden dwarrelt is het toch wel lekker warm in je buik! Het grappige is, Maarten en ik zijn niet echt van die kerst-mensen, maar door de sfeer en het gebrek aan Sinterklaas begint het toch wel te kriebelen bij ons! Misschien toch maar een kerstboompje kopen ergens deze maand, nu we de ruimte ervoor hebben. Echt toeristische dingen hebben we verder niet gedaan; we zijn alleen naar een van de grootste kerkhoven van Europa geweest, dat hier net buiten de stad ligt. Hier liggen ontzettend veel mensen – het is ècht enorm – en natuurlijk ook alle bekende Oostenrijkers (Falco!!!! Oh ja en ook nog wat oude componisten ;-P )

Plannen om naar Nederland te komen zijn vooralsnog een beetje vaag. Dat is natuurlijk afhankelijk van het geld en de werkplannen, cursussen die gevolgd moeten worden etcetera. Er is nog wel goed nieuws m.b.t. de reis tussen Wenen en Nederland (en v.v.): KLM en Austrian hebben hun tarieven verlaagd, en vanaf april volgend jaar gaat Transavia vanaf Rotterdam ook op Wenen vliegen. Daardoor wordt het weer een stuk beter te doen. Er waren geen echt goedkope vluchten meer (zeker niet kort van tevoren), en de enige budget-maatschappij die vanaf Nederland naar Wenen vloog (Sky Europe) is een jaar geleden failliet gegaan. “Mama Wil” heeft zich inmiddels ontpopt tot expert in het zoeken van hotels in Wenen!

Ja, en verder... Eigenlijk gaat het gewoon zijn gangetje hier! Kerst en Oud en Nieuw plannen hebben we ook nog niet (je moet nooit te ver vooruit denken hè), maar dat komt nog wel.

Uiteraard staan er ook weer wat foto’s op http://maartenenresi.multiply.com/

Groetjes!!

Resi & Maarten

• 01 December 2010 - 21:06

Geke Visser:

Hallo Resi en Maarten, fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie.Volgens mij hebben wij nu ongeveer dezelfde temperatuur in Holland als bij jullie, maar oooh die koude wind, auto kapot met oppaskindje op de fiets,brrr!!!!Maar over een paar dagen gaat het hier alweer dooien en dat zal bij jullie wel niet het geval zijn. Succes met jullie werk geniet zoveel mogelijk, en drink niet teveel punch (ha,ha, blijf je wel warm bij natuurlijk, wat zit er eigenlijk in een soort rum???)
    Groetjes Pascal, Johan en Geke.

• 03 December 2010 - 17:17

Dick En Ans Voorn:

Luitjes,

Een gezellige en witte decembermaand toegewenst vanuit Sassenheim.
    Leuk te horen dat het goed gaat.
    Wij blijven jullie volgen

• 05 December 2010 - 07:48

Henk En Jenny R.:

Hallo Resi en Maarten.
    Zo te lezen hebben jullie geen geldzorgen.Wij vieren vandaag Sinterklaas. Wordt dat in Wenen niet gevierd? In elk geval wensen wij jullie goede feestdagen, met veel sneeuw.
    Sleetje rijden dan? Groeten vanaf de Brinkberg.

• 06 December 2010 - 23:14

Marten:

Helemaal jullie blog vergeten te checken! Superleuke verhaaltjes, klinkt goed! Hopelijk ligt er in maart ook nog wat sneeuw, dan kunnen we gaan sleeën :)
    Tot gauw! (Skype?)