Berichtje "tussendoor" - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu Berichtje "tussendoor" - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu

Berichtje "tussendoor"

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Resi

03 Juli 2011 | Oostenrijk, Wenen

Servus!

Hier een blogje “tussendoor”, omdat we hopelijk/waarschijnlijk in Amerika genoeg gaan beleven om 4 pagina’s op te vullen!! Daarbij werd het hoog tijd voor een fotoselectie, dus die zit er ook weer bij!!

De laatste blog stond erop de avond vóórdat we naar de intake voor de Duitscursus gingen, dus daar pakken we het verhaal weer op! De intake was, in positief opzicht, een beetje een shock! Ten eerste zitten ze in een pandje tegenover de Opera, en in hetzelfde gebouw als de Nederlandse ambassade. Maar het meest verwonderlijke is wel dat we a) het direct konden vinden, b) het NIET allemaal dichte deuren waren waar je maar moest gokken waar je heen moest (om de één of andere reden houden allerlei instanties hier, b.v. de gemeente, daar erg van…), c) de mensen vriendelijk en duidelijk waren, d) er nog plekken beschikbaar waren en d) we beiden zo’n 4 klassen hoger zijn geplaatst dan we hadden verwacht!! Niet in precies hetzelfde niveau, wat zo z’n nadelen heeft, maar er ook wel weer voor zorgt dat we niet in dezelfde groep terechtkomen. En dat kan alleen maar voordelen hebben voor het Duits! In Augustus mogen we dus 4 weken lang maandag t/m donderdag ’s ochtends aan de slag!!

Na een weekonderbreking door wéér een feestdag kreeg Resi eindelijk haar samples voor Amerika! Hard werken dus om het op tijd klaar te krijgen: elk sample moest in veel detail worden bekeken en beschreven onder de microscoop! Ze heeft dan ook het weekend en de hele week doorgewerkt om het af te krijgen, maar dat is gelukt!

Ik (Maarten) had gelukkig wat leukers te doen: veldwerk!!! Of beter gezegd: mijn eerste ervaring met de Oostenrijkse Alpen! Van afgelopen zaterdag (25/6) tot donderdag (30/6) zat ik lekker in de “Berlinerhütte” in het Zemmgrund (Zillertal). Dit ligt in het zogenaamde “Tauern Window/Fenster” waar simpel gezegd oudere geologie aan het oppervlak komt dan in de rest van de Alpen. Anders dan in Utrecht hebben de studenten hier voornamelijk hele korte veldwerkjes of veldcursussen. Daar leent het land zich natuurlijk ook wel meer naar ;-) Er waren zo’n 30 bachelorstudenten voor een cursus in structurele geologie…en meer dan 10 begeleiders! Een beetje veel dus, dus aan begeleiden heb ik eigenlijk niet hoeven doen. Daarentegen heb ik lekker gewandeld met andere collega’s (hoewel mijn knieën de eerste dag 1000 m steile stijging toch niet echt geweldig vonden, en naar beneden wat moeilijk werd), veel geologie gekeken, en ervoor gezorgd dat de hele groep studenten op woensdag een flinke klim mocht maken (een collega en ik hadden een wel heel interessant gebied “gevonden” (voor de liefhebbers: gigantische shearzone), dus moest iedereen daarheen van de hoofdbegeleiding). We hadden gelukkig prachtig weer (alleen wat mist op de eerste dag en regen op de laatste dag, toen we terug moesten lopen naar de auto’s), maar het blijft wel heel wat anders dan in Spanje veldwerk doen: je moet met meer dingen rekening houden, veel jasje aan jasje uit, en veel klimmen, maar aan de andere kant heb je bosjes die NIET prikken als je eraan hangt, genoeg water overal en in een hut in plaats van een tent! Een erg leuke en gezellig hut, met basic kamers (uiteraard), en goed eten en drinken! Helaas was ons van tevoren verteld dat we E23,- per nacht moesten betalen, maar dit bleek E32,- te zijn!! Geldnood!! Gelukkig had ik met wat collega’s ook zelf nog wat bier meegesleept (ik duld geen opmerkingen over gierige Hollanders), dus we kwamen de week wel door! Ze hebben me zelfs nog zo ver gekregen dat ik Duits moest gaan praten, dus ik hoop maar dat ze dat laten op de universiteit!! Al met al dus een hele mooie week, maar ik hou het hierbij, anders moet ik in geologische details gaan treden ;-)

Vrijdag en zaterdag konden we gelukkig nog even samen zijn, en nu is het tijd voor mijn paar dagen alleen in Wenen! Resi is onderweg: naar Londen en op Heathrow ging alles goed, en haar laatste SMSje kreeg ik vlak voor vertrek in het vliegtuig. Op de een of andere bizarre manier is ze in de (hoge) business class terecht gekomen!! Ik ben zwaar jaloers, want ik heb de foto’s op de British Airways site even bekeken…LUXE!!! Niet normaal meer… Voor de liefhebbers, het is de “Club World” klasse op de website. Foto’s en verhalen van Resi komen eraan!! Ikzelf mag nu nog even een weekje aan de slag met een poster maken en andere voorbereiding voor Amerika. En zaterdag a.s. ga ik ook de lucht in (maar ja, dan wel in Economy ben ik bang…)! Hoop maar dat bij Resi verder alles goed gaat, want voor mij en m’n collega is de trip per ongeluk nòg krapper gepland met overstaptijden…dus dat beloofd nog wat!!

Genoeg spannends in de planning dus, en wij laten weer van ons horen als we terug zijn uit Texas! Ik ga hier nu eens even wat ramen dichtdoen, want grote ramen zijn hartstikke leuk, maar zijn niet altijd even handig als het stormt (wat ’t de laatste tijd nogal vaak doet)!

Zoals beloofd staan op maartenenresi.multiply.com de foto’s vanaf de EGU in April, tot en met mijn veldwerk! Helaas werkt de map met foto’s van het bezoek van Oma aan Wenen niet mee, dus deze heb ik helaas niet toe kunnen voegen… Ik ga er achteraan!

Groetjes weer!

Maarten (en bij afwezigheid vast ook wel de groetjes van Resi!)

  • 03 Juli 2011 - 20:16

    Dick Voorn:

    Op naar de big mac's. Let op Amerikanen zijn ontzettend dik.
    Niet te veel van die rommel dus.

    Veel plezier joh in Amerika

  • 04 Juli 2011 - 01:40

    Resi (vanuit Austin):

    Howdy!

    Helemaal veilig aangekomen in Texas. Wat een warmte zeg!! Gelukkig heeft m'n kamer airco!

    Verhalen volgen...

    Liefs Resi

  • 09 Juli 2011 - 18:07

    Henk En Jenny R.:

    Hier even weer een reactie vanaf de
    Brinkberg in Hardenberg. Wat een avontuurlijk leven hebben jullie, Nu ook nog naar Amerika, Zo te lezen is het daar erg warm. Wij moeten het met 20 a 23 graden doen. Ook wel lekker hoor.Morgen is Jenny jarig.Wij gaan er vanuit dat wij d ehele dag buiten kunnen zijn. Groeten van J en H.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten & Resi

Actief sinds 18 Okt. 2010
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 25110

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2010 - 30 November -0001

Promoveren in Wenen

Landen bezocht: