Laten we het zo zeggen: Hmmbrrratiszjlavaaaaa! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu Laten we het zo zeggen: Hmmbrrratiszjlavaaaaa! - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu

Laten we het zo zeggen: Hmmbrrratiszjlavaaaaa!

Door: Maarten & Resi

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Resi

23 Augustus 2011 | Oostenrijk, Wenen

Hoi lieve allemaal!

Hier weer een berichtje uit Wenen! De laatste blog is alweer bijna een maand geleden…de tijd gaat snel! Intussen is onze Duitscursus alweer bijna achter de rug! Voor ons beiden was het erg interessant en hebben we veel geleerd. Onze grammatica hebben we weer wat bij kunnen spijkeren, het schrijven gaat weer een beetje makkelijker, en we hebben vooral héél véél gesproken! Het praten gaat dus nu ook een stuk “natuurlijker” om het zo maar te zeggen. Helaas spreken we nog steeds geen perfect Duits, maar ik ben bang dat dàt ook nooit echt zal komen. Gelukkig spreken Oostenrijkers zelf ook niet perfect ;-) Onze groepjes waarin we leerden waren ook oké. Die van Maarten is behoorlijk leuk (hoewel Slowaken best vervelend kunnen zijn), en Resi’s groepje was vooral een stuk beter geweest zonder 3 halfbejaarde vrouwen uit Azerbeidzjan… Sowieso zijn onze groepen een stuk beter dan veel andere die bij ons in de gang zitten, want die spreken geen woord met elkaar ;-) En we hebben goede docenten! Maar goed, onze laatste 2 dagjes komen er al aan. Maarten heeft nog een daadwerkelijke “toets”, die als oefening dient voor als je een officieel Oostenrijks taalcertificaat wilt hebben. Gezien wij dat niet nodig hebben gaan we het waarschijnlijk ook niet doen. Naar mate het niveau hoger wordt duren deze toetsen langer en worden ze duurder, en dan kun je dat geld eigenlijk net zo goed steken in nog 4 weken Duitscursus volgen! Resi’s docente gelooft niet in toetsen ;-)

In de tussentijd hebben we ook nog een paar rustige weekenden gehad, waarin we wat gewandeld, gezwommen en geluierd hebben. En we moesten natuurlijk huiswerk maken, ook weer even wennen ;-) Maarrrrrr het weekend 2,5 week geleden werd onze rust verstoord door 2 gasten!! 2 oud-huisgenootjes van Maarten – Audrey en Lily – kwamen voor een aantal nachten logeren…sterker nog, ze waren hier langer dan alle gasten die we tot nu toe hebben gehad! Maar het was superleuk!

De eerste dag hebben we lekker een tourtje toeristische attracties in Wenen gedaan. Naast mooie grote gebouwen hebben we vooral ook heel veel leuke rode pluisbolletjes gezien van de “geheime” WINPIN reclame. Uiteindelijk bleek dit een stuk minder boeiend dan verwacht, maar de rode pluisbolletjes blijven leuk! We zijn lekker uit eten geweest bij “de buren” zoals we het restaurant 3 huizen verderop inmiddels noemen. ’s Avonds hebben we nog even het Prater aangedaan waar we lekker hebben afgekoeld in een attractie (ahum, zeiknat zijn geworden, behalve Maarten weer natuurlijk). Gelukkig was het niet heel koud!

Op zaterdag hebben we lekker een dagje rustig aan gedaan. Helaas was het weer niet helemaal zoals voorspeld, maar nog steeds wel oké. Na een paar uurtjes Donau-insel (en een dappere zwempoging van Maarten en Audrey…het water was nogal koud!) hebben we nog lekker cocktails (en bier) gedronken, thuis gegeten, en de dag nog lekker rustig afgesloten met een filmpje. En toen…tromgeroffel…was het op zondag tijd voor (zet je beste Oostblok-accent op:) hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmbbbrrrrrrrrrrrràààtishlâvàààààà! Bratislava dus, want als je dan toch hier bent kun je ook best even beide van de dichtst bij elkaar liggende hoofdsteden ter wereld bekijken! Wenen-Bratislava is ongeveer een uurtje met de trein, en naar Nederlandse begrippen spotgoedkoop. Na een prima treinreis stapten we op de bus naar de binnenstad. Bushaltes in Bratislava liggen helaas nogal ver uit elkaar, dus na het missen van de juiste bushalte belandden op ons eerste ritje belanden we gelijk al in de Banlieu van de stad…maar goed, na een ritje terug konden we toch naar het centrum. We hadden allerlei slechte verhalen over de stad gehoord, maar het centrum is eigenlijk best leuk en schattig! Hier hebben we dan ook lekker rondgelopen en gekeken. Terrasjes en restaurantjes zijn in Slowakije zowaar nog goedkoper dan in Wenen, dus dat beviel ook wel…en het goedkoopste ijs ging over de toonbank voor 35 cent per bolletje! Ook de supermarkt beviel prima (hebben alleen wij gedaan hoor), en is 24/7 open! Is weer eens wat anders dan in Wenen. Wij gaan zeker nog een keertje terug! Aan het einde van de dag hebben we in plaats van de trein de boot teruggenomen over de Donau. Duurt een stukje langer maar is wel erg leuk! Helaas was het weer behoorlijk slecht, dus zagen we niet al te veel. In Wenen aangekomen bleek het weer daar al zowat de hele dag slecht te zijn, dus we hadden een goede keuze gemaakt voor Bratislava!! In Wenen hebben we nog even een pizzaatje gegeten, en daarna zijn we weer op naar huis gegaan.

Maandag moesten wij natuurlijk weer naar de Duitscursus en de “Arbeit”, dus mochten onze gasten zich zelf vermaken…helaas in een nogal verregend Wenen! Ook wel weer leuk, want nu hebben wij ook foto’s van hoe een verregend Schönnbrunn eruit ziet…hadden we zelf nog nooit gezien ;-) ’s Avonds hebben we elkaar hier thuis weer ge-meet, en werd er superluxe voor ons gekookt! Hierna zijn we nog even de Kahlenberg opgegaan. Volledig verlaten, want het weer was brak, maar de lucht was goed schoongeregend. We hebben dus nog een mooi avond/nacht-uitzicht over de stad gehad. Op de terugweg hebben we in Grinzing (of zoals iemand het ooit zei: “het drankdorp”) nog een biertje gedronken (Audrey moest en zou nog een Oostenrijks biertje drinken, dus bij deze), en zijn we weer naar huis gegaan!

De volgende ochtend hebben we afscheid genomen en zijn wij naar de Duitscursus en ons werk gegaan. Audrey en Lily hebben de weg naar het vliegveld zelf teruggevonden, en wij hadden het huis weer alleen. Al-met-al een heel geslaagde paar dagen!!

Zoals gezegd hebben we verder niet zoveel gedaan de laatste weken. Het is hier nu sinds een tijdje erg lekker weer, maar inmiddels gewoon heet! Al een paar dagen dik boven de 30 graden (met vandaag een piek rond de 36, 37 graden), en dat wordt de komende dagen niet anders. Niet zo zeuren zullen jullie wel denken; wij zijn blij dat we de Nederlandse “zomer” ontvlucht hebben ;-) Oostenrijkers zijn trouwens zowaar nog erger: voor hun begrippen is dit echt een baggerzomer. Toegegeven, het is een tijdje niet heel warm geweest en het regende misschien wat meer, maar eigenlijk was het lang nog niet zo slecht!!

En nu, de komende tijd is weer lekker druk! Morgen komen onze volgende gasten alweer, en wel Annie (Resi’s moeder), Henk (Resi’s oom), Karin (Resi’s zus) en Dennis (Karin’s vriend). Inmiddels zitten ze met de auto ergens in een hotel in Duitsland, en we hopen ze morgenmiddag/avond te begroeten. Geen logees trouwens deze keer hoor, maar ze zitten lekker makkelijk (voor ons) in een hotel. Op zaterdag rijden ze weer door naar Budapest, en op zondagochtend mogen wij alweer heel vroeg op het vliegtuig naar Oviedo, Spanje. Daar hebben we eerst 2 dagen veldwerk-excursie, en daarna 3 dagen conferentie. Na onze terugkomst op zaterdagavond mag Maarten zondagmiddag alweer onderweg naar een andere conferentie in Salzburg, en komt dan als het goed is dinsdag weer terug. Zoals gezegd, druk dus! Maar wel erg leuk!

Dat was het weer zo’n beetje voor nu! Foto’s bij deze blog staan weer op maartenenresi.waarbenjij.nu. Wees gerust, deze keer geen 50! Vergeet ook niet bij “Videos” te kijken voor onze virtuele tour door ons huis (hebben we 2 dagen geleden al een blogje over geplaatst, maar je moet blijven promoten hè; http://maartenenresi.multiply.com/video/item/4/OnsHuisje.swf)!

Groetjes, Maarten en Resi

• 23 Augustus 2011 - 19:52

Dick En Ans Voorn:

Wij zijn helemaal bij. Kunnen alleen je
    video niet downloaden.
    Dus kennen jullie huisje nog niet.
    Zal het nog wel eens op een andere computer proberen.