Kabbel, kabbel, Rome!, kabbel :-D - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu Kabbel, kabbel, Rome!, kabbel :-D - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Maarten & Resi - WaarBenJij.nu

Kabbel, kabbel, Rome!, kabbel :-D

Door: Maarten & Resi

Blijf op de hoogte en volg Maarten & Resi

23 Oktober 2011 | Oostenrijk, Wenen

Hoi allemaal!

Zoals onze vorige blog al zei: en nu even rust! Het vorige blogje is alweer meer dan een maand geleden, en in de tussentijd hebben we niet zo héél veel gedaan. Behalve natuurlijk…naar Rome met het hele “gezin Voorn” (klinkt als een schlager-groep, maar goed, jullie snappen natuurlijk wat we bedoelen)!! Maar daarover later!

Na onze Spaanse en Salzburgse avonturen hebben we eigenlijk voornamelijk een paar weken gewoon gewerkt! Jaja, ook dat moet gebeuren! Goed nieuws: Maarten’s project is een stuk vooruitgekomen en de werklust is weer wat terug. We zijn twee keer naar Wels gereden en hebben daar afspraken gemaakt met de mensen van de µCT aldaar, waardoor we hopelijk binnenkort goede data zullen krijgen, waarmee we ook daadwerkelijk wat kunnen. Daarbij hebben we vanuit de medische wereld ein-de-lijk een methode gevonden die vrij goed werkt op onze data. Teveel details komen er niet (saaaaaai!), maar toch even een korte uitleg ;-) Maarten en collega Alex moeten uit hun data zéér dunnen breuken zien te onderscheiden. Dat is met het oog niet zo moeilijk, maar voor een computer wel. In de geologie wordt dit eigenlijk niet tot nauwelijks gedaan, vandaar dat het zo lang geduurd heeft voordat we iets hebben gevonden. Nu blijkt dat in de medische wereld veel onderzoek gedaan is naar hoe bloedvaten te onderscheiden op verschillende soorten scans. En laat dat nou behoorlijk vergelijkbaar zijn met wat wij willen! Wij zijn dus behoorlijk blij!! Daarnaast hebben we op één van de prachtige dagen (de zomer kwam laat dit jaar) nog een veldwerkje gedaan om onze stenen een keer “in het veld” te zien zoals dat heet; ook erg leuk!!

Resi’s project gaat ook goed. Er zijn allerlei leuke dingen gevonden in de stenen, die nog iets bijzonderder blijken te zijn dan verwacht! Laat de wetenschappelijke artikelen dus maar komen! Ook het oliebedrijf OMV is blij met de resultaten, en Resi kan de komende tijd aan de slag voor een rapport voor dit bedrijf. Daarnaast kan ze in Oostenrijk doorgaan op wat ze in Amerika begonnen is, en wel in Graz. Afgelopen donderdag heeft ze daar de eerste contacten gemaakt, en dat ziet er goed uit. Zo zie je maar weer, verhuis je naar Wenen, moet je alsnog je onderzoek in andere plaatsen doen ;-)

Woensdag hadden we van het oliebedrijf op de universiteit een middag met presentaties. Het doel van het oliebedrijf enerzijds is om heel cool te lijken en mensen proberen aan te trekken, en vanuit de universiteit om te laten zien wat voor gave projecten we hebben (gesponsord door de OMV), en of ze nog wat meer willen funderen in de toekomst! Een win-win situatie dus! Wij mochten allebei een kleine presentatie over onze projecten houden. Daarbij was ons geïnstrueerd dat het vooral niet te wetenschappelijk hoefde en het voornamelijk leuke plaatjes moesten zijn! Wij hebben dus 2 mooie presentaties met veel kleur (Resi) en ronddraaiende 3D dingen (Maarten) gedaan ;-) Ging best goed, en vooral het volledig gesponsorde diner achteraf viel erg in de smaak :-D Heb op donderdagochtend nog nooit zoveel mensen met een kater gezien op de uni!

Buiten het werk om hebben we voornamelijk een paar rustige weekendjes gehad. Wanneer het kon hebben we nog lekker van het goede weer genoten, en voor de rest moest er natuurlijk ook nog wat geshopt worden. Onze nieuwste aanwinsten zijn een nieuwe stofzuiger (ja Hennes en Meriam, jullie oude heeft heel goed dienst gedaan, maar was nu toch echt aan vervanging toe! De AEG Vampyr doet jullie de groetjes…maar ligt nu in een recyclebak van de gemeente :-D ), en een nieuwe camera. Een echte, grote, dikke spiegelreflex! We zitten eigenlijk al maanden/jaren een beetje naar deze camera’s te kijken, en hebben nu de knoop doorgehakt en een Nikon D3100 aangeschaft. We zijn er erg blij mee, en hij maakt mooie foto’s, die jullie ongetwijfeld nog te zien krijgen, of misschien al gezien hebben (Rome-foto’s).

En dat prachtige niet geplande (ahum ahum) bruggetje brengt ons natuurlijk op Rome! In een superlang weekend van 5-9 Oktober zijn we “ter ere” van de 35-jarige bruiloft van Sjaak en Wil met z’n 6en op stedentrip gegaan! Het was natuurlijk al aangekondigd sinds de 25-jarige bruiloft, dus nu werd ’t ook wel tijd (geintje!!) ;-D Het was echt een supergaaf weekend, met heel mooi weer (m.u.v. vrijdag een beetje), en het was heel leuk Rome weer eens terug te zien, voor degenen van ons die er al eens geweest waren! Heel gek, om elkaar op een vreemd vliegveld te ontmoeten, maar ook wel zo leuk! Na de rit naar het hotel – dat overigens véél beter was dan je zou verwachten van het gezei…sorry gezeur van mensen op hotelwebsites – zijn we lekker met z’n allen uit eten geweest, en konden we de woensdag afsluiten!

Na een nachtje slapen kon onze Rome-trip beginnen. Eigenlijk ideaal, de avond ervoor aankomen, dan kun je meteen fris van start. Wij hadden bedacht dat het Vaticaan misschien nog wel wat rustiger zou zijn op een donderdag…maar nee ;-) Maar de rijen waren ook niet rampzalig hoor! Na een bezoek aan de Sint Pieter en de koepel bovenop (druk, maar met supermooi uitzicht! Btw Lily: de Souvenir-shop-truc werkt volgens mij niet meer), hebben we geluncht, en zijn we daarna ’s middags onze eigen weg gegaan. Resi en ik hebben de Engelenburcht bezocht, en daarna nog snel onze eerste portie Mussolini-gebouwen binnengehaald. Hierna hadden we weer afgesproken op het Piazza Navona, waarna we het “slaapklooster” van Sietske en Maarten op de middelbare school even hebben bekeken. Daarna was het natuurlijk weer borrel-en etenstijd!!

Vrijdagochtend hebben we “oude meuk” bekeken, ofwel het Forum Romanum en het Collosseum! Misschien niet voor iedereen weggelegd, maar wij vonden het nog wel leuk! Alleen jammer van het af en toe slechte weer…hoewel de parapluverkopers veel goedmaakten. Hoe ze het voor elkaar hadden uit het niets binnen een paar seconden paraplu’s te hebben is ons nog steeds een raadsel! Na het “ochtendprogramma” hadden wij nog niet genoeg van “oude meuk” en hebben we de Termen van Caracalla bezocht. Daar staat nog heel veel overeind, en er zijn nauwelijks toeristen, dus in zekere zin was dit leuker dan het Forum Romanum!

En toen vrijdag ’s avonds: tijd voor ons cadeautje aan “de jubilari” (whahaha, inside joke)!! We hadden een Italiaanse kookavond geregeld, waarbij we dus zelf ook aan de slag mochten! Superleuk bij een lokaal koppel in hun eigen keuken in een prachtig-jaren 20 pand, helemaal privé! We hebben erg lekker gekookt en veel geleerd, dus wat ons betreft was het erg geslaagd!

Zaterdag hebben we weer een gezamenlijke ochtend gedaan, en wel in de EUR-wijk. Hoeveel pracht en praal (en oude pracht en praal) Rome ook te bieden heeft, wij vonden persoonlijk deze wijk, gebouwd door Mussolini, zeker één van de hoogtepunten. Hoewel ongelooflijk megalomaan, zijn de gebouwen erg mooi (naar onze mening dan): groot, wit, maar vooral heel rustig! En met grappige spreuken over hoe briljant de Italianen dan wel niet zouden zijn ;-) Daarbij hadden Sietske en Maarten de wijk niet kunnen bekijken tijdens de middelbare-school-Rome-excursie (geen tijd), dus de verwachtingen waren groot…en werden waargemaakt. Fascisme valt niet goed te praten, maar de gebouwen zijn best gaaf!

’s Middags was het voor ons 2 weer tijd voor oude spullen, en wel Ostia Antica, de oude haven van Rome. Een gigantisch terrein waar je vrijwel overal mag komen, en waar nog een heleboel overeind staat. En daarbij is het nauwelijks toeristisch, dus op veel momenten moest je moeite doen nog andere mensen te zien! De tijd vloog hier voorbij, want we hadden er nog wel een paar uur kunnen spenderen! Maar ja, we wilden natuurlijk ook nog wel weer wat eten en drinken met z’n allen, dus we moesten weer op tijd terug. Na een geweldige ervaring met het Romeinse OV (wat een drama, ellenlang wachten op een bus die daarna vaststaat in het verkeer. Doe ons dan maar Wenen!), hebben we er weer een leuke avond van gemaakt!

En zondag was het alweer de laatste dag van de trip! Iedereen is lekker z’n eigen gang gegaan, waarbij wij een trip dwars door het hele centrum hebben gemaakt. Aan het einde was het nog even hectisch om de bus naar het vliegveld te halen (Romeins OV hè), en hebben we elkaar op het vliegveld nog maar heel kort kunnen zien. Dat was dus jammer, maar voor de rest was het echt een geweldig weekend! Dankjulliewel!!!

En dat was het eigenlijk wel weer zo’n beetje! Inmiddels begint het flink koud te worden in Wenen en schijnt de sneeuwgrens af en toe rond de 500 m te komen te liggen, dus misschien wordt ’t al bijna winter! Maar ja, dat laten we gewoon over ons heen komen! Hopelijk kunnen we lekker schaatsen en misschien wel skieën! Winterkleren hebben we in ieder geval gisteren (zaterdag) ingeslagen, en wel in Bratislava. Klinkt heel decadent, maar dat is natuurlijk vlakbij vanuit Wenen, en wij hadden even geen zin in de altijd veel te drukke Mariahilferstraße. De shopping mall in Bratislava beviel goed, en stuk rustiger en vreemd genoeg veel moderner dan in Wenen! En daarbij konden we ons nog eventjes “thuisvoelen”, in de Hypernova-supermarkt met Euroshopper en Albert Heijn eigen merk-producten…maar dan nèt iets anders :-D : http://www.hypernova.sk/hypervyhodne-nakupy/vlastne-znacky/

Groetjes weer!

Maarten en Resi

P.S. Foto’s (van Rome) komen er natuurlijk aan op maartenenresi.multiply.com

• 23 Oktober 2011 - 12:09

Fam.drost:

wat een verhaal weer.
    mag er steeds wel een middag vooruit trekken :-)
    succes in elk geval allebei !!!!!!!

en een knuffel van jullie nichje en neefje

• 23 Oktober 2011 - 17:24

Annemarie:

Hoi Maarten en Resi,

Wat hebben jullie weer een leuke verhalen! Goed om te horen dat het goed gaat met de onderzoeken; ben je ten minste niet voor niets in Wenen ;-)
    Jullie familie uitje in Rome klinkt erg leuk! We hebben vorige week op de verjaardag van Wil ook al heel veel foto's gezien.

Liefs, Annemarie en Ramon

• 24 Oktober 2011 - 14:32

Koby Ter Bork:

Leuk steeds weer te lezen hoe het jullie vergaat. En interessant ook. rome is idd. erg mooi vond ik ook. bijzonder!
    Hé liefs uit Balinge en het ga jullie goed.
    Namens Jan
    koby ter Bork